Jumlah pengunjung setakat ini .

Google+ Followers

Sokongan korang amat , amat , amatttttt dihargai .... ummmmuuuah!

March 31, 2011

Adibah Nor , Shanie & Erra Fazira .....itu ibu ke?

Ahad lepas , satu family duk lepak2 kat umah sambil layan "Cinta Kolestrol" . Tgh syok2 nengok TV , tetiba Si Bulat bgn pastu jari telunjuk dia lurus je ke arah TV sambil jerit2..."bu...bu...bu..."


 Ada -ada je si Bulat tu....

Malam tadi masa tgh sibuk2 kat dapur..terdengar kakak & Jepun terkekek - kekek gelak kat depan TV...Aku pun tinjau la sikit ikut celah langsir dapur tu ..cite apa yang kelakar sangat tu ? dalam pada tu aku terdengar si Jepun kata..."Macam ibu kan kakak ? he he he ..."  Eh sapa pulak yang dia kata macam aku tu...tak puas hati nih...aku selak luas sikit langsir dapur tu .....laaaaaaaaaaaa.....korang mesti pernah tengok iklan Libresse kan ....

Haiyaaaaaaa.....ada ke dia kata aku mcm kak dibah tu....huh...


Pagi ni tadi diorang melayan cite "Kembar Siang "...rasa2 nya korang boleh agak x budak berdua cakap apa...hmmmmmm.....kali ni si kakak pulak....."Qira , cuba teka muka Mak Yam tu mcm sapa". Si Jepun jawab..." Alaaaaa..senang je....mcm ibu lah...he he he "...pastu diorang gelak melambak-lambak.Korang  nak tau sapa ....Ni ha...
 hmmm....suka ati korang lah anak -anak oiiiii..... :)

March 26, 2011

Oooops! Sorry........

Lepas Subuh tadi , aku keluar sorang2 ke kedai . Kononnya nak beli sikit barang dapur dan cari sarapan.Aku suka pergi kedai pagi- pagi sebabnya x ramai orang ,senang sikit nak cari barang. Ada satu kedai tu yg bukak 24 jam . Aku memang suka pergi kedai ni sebab barang2 basah dia fresh dan harganya murah la jugak.

Tapi pagi ni , aku tengok banyak pulak lori peruncit yang parking kat depan kedai tu.Ermmmm...lantak lah.Aku pun masuk dlm kedai..banyak jugak barang2 yang baru sampai .Semuanya belum disusun kat rak.Diorng letak je dulu kat lantai..Lepas ambil bakul untuk isi barang2 , aku pun pergi pilih lauk2 basah..Pastu pergi kat rak susu...kat depan rak tu diorng susun tin sardin mcm bentuk piramid ( boleh bayang kan tak ?......) punyalah tinggi..separas dengan pinggang aku...errrr..aku ada pinggang ke?..he he he.... ruang kat situ dah jadi sempit sampaikan aku terpaksa mengiring nak lalu kat lorong antara rak tu....tapi aku rasa kalau orang yg berbadan normal x payah nak mengiring kot.... he he he ...

Tiba2 ada lak orang lain yang nak lalu jugak kat lorong tu , aku pun mengundur la balik...puk!!!! aku terlanggar tin sardin yg diorang susun tadi..nasib baik  2 3 tin je yang jatuh.....aku kutip dan letak balik kat tempat dia . Aku tarik nafas ...apsal la diorng susun tinggi2 ? sengal betullah....Ada jugak 2 3 pasang mata yang pandang aku sambil senyum kambing ....aku sengih je....huh..ada aku kisah?

Pastu aku terus pergi ke rak susu . Masa nak menuju ke kaunter , biasalah mesti lah kena beratur tunggu turn kan..Hmmm masa tu kejadian yang tidak disangka-sangka telah berlaku . Aku nak letak bakul kat lantai sebab nak kuarkan beg duit ...tapi bakul tu ter"landing" kat sardin "piramid" tadi....apa lagi...puk..puk...puk..puk...puk..habis berterabur suma tin2 sardin tu.....Habis aku dikelilingi kat tin2 sardin....tuan kedai pandang aku sambil tersenyum...."Ops....sorry..saya x sengaja ." aku ckp dengan muka yang dh mcm pakai 2 3 bakul blusher .....eeeeeeeeeeeeeeee.....malunyeeeeeeeeeeeeeee....

Aku x leh nak bergerak sebab ditimbuni dengan lautan tin sardin .....Aku pun mula la kutip tin2 sardin tu , tapi tuan kedai cakap "Tak pelah kak...nanti saya srh budak2 saya kutip .."pastu dia pun panggil pekerja dia kutip tin2 sardin tu...Yang aku pulak...tak berhenti2 mintak mahap....Dan kononnya untuk menebus kesalahan aku , aku pun belilah 2 tin sardin yang terjatuh tadi..Erk!!!

March 25, 2011

3 Izma Dan Botol Susu .....

Sekarang kan tgh kecoh pasal penggunaan botol susu tu kan? Ramai gak yg tanya aku kat mana nk cari botol yg selamat digunakan utk anak masing - masing .Bagi aku ,dah x payah fikir nak cari botol susu untuk anak2 sebab semuanya dah x minum guna botol susu .Tapi ada cerita yang aku nak share pasal anak2 aku dan botol susu diorang . Kita start dgn yang sulung dulu eh..

Izma Nurul Syafiqa
Si kakak ni dulu aku bekalkan susu badan yang aku letak dlm botol pada pengasuh dia .Setiap malam , aku akan perah susu aku dan simpan dlm peti sejuk .Dari hari Isnin sampai Sabtu , 6 botol susu aku bekalkan untuk dia . Dia minum jugak susu formula , tapi aku nak juga dia minum susu ibu dia walaupun waktu tu aku xder dgn dia . Dia gunakan botol susu sampai Syaqira lahir ..tapi ada satu insiden yang membuatkan dah x nak minum susu dalam botol lagi...hmmmm

Kalau x silap aku masa tu umur dia 2 thn 1/2 . Budak - budak ..kalau setiap kali lepas minum susu mesti main campak je botol susu kan . Satu hari tu dia melalak nak minum susu ..ops!..lupalak nk bagitau masa tu dia dh x menyusu badan sebab Syaqira dah rampas kuasa ....he he he .Ok sambung cite..Puas aku cari botol susu dia tapi x jumpa .

Tengah aku sibuk mencari , tiba2 aku dgr dia menangis sambil menjerit...aku ingat kan dia terjatuh . Rupa-rupanya dia tengah ketakutan sebab ada binatang ni dalam botol susu yg dia tengah pegang...nak tau binatang apa...ni ha!

Maka sejak dari hari itu dia dah x nak minum susu dalam botol walau pun aku dah belikan dia botol susu yang lain . Fobia agaknya...he he he

Izma Nurul Syaqira
Hmmmm...si Jepun ni memang anak yang hyper active...dia ni kuat minum susu , susu badan pun kuat jugak ..selalunya lepas habis sebotol susu dia akan menyusu badan pulak ...Satu hari...mcm biasa la..aku ni kan paling pantang tengok barang bersepah2....Masa ni Syahir dah ada tau...bayangkan je la aku menjaga 3 org budak kecik yg 1001 perangai....haru biru jadi nya.Si Jepun tu pulak baru dapat mulut ( becok ) ...Sepatah aku ckp, 10 patah dia balas balik.Aku cakap dengan dia kalau dia sepah lagi botol susu aku akan buang kat luar tingkap...korang tau apa dia balas balik ? ....

"Kalau ibu berani , ibu buang la...Qira tak heran pun "

Perghhhhhhh !!!!!..berdesing seh telinga aku ...maka dengan sepantas kilat aku amik botol susu dia , terus aku campak kat luar tingkap.Jepun pandang sambil tersengih - sengih ."Ala..jap lagi mesti ibu amik balik"....dia menyakat aku sambil berjoget - joget."Jangan harap !" balas aku sambil sambung buat kerja umah. Tak lama pastu dia mengendeng - ngendeng kat aku...nak susu la tu! Aku suruh dia ngan kakak g tengok ada lagi x botol susu yang aku campak tadi .Tapi dah xder...maybe dah jatuh dalam longkang atau dah kena sapu kat cleaner.Maka sejak dari hari tu dia dah x minum pakai botol....:)

Izma Nor Syahir
Hero aku yang sorang ni  , umur dia dah nak masuk 2 bulan baru aku bagi dia minum susu formula.Dia ni sama je macam kakak Qira dia.Cuma tabiat menyusu dia nih agak berlainan sikit .Selang 3 jam dia mesti nak minum susu dalam botol dan antara waktu tu ..hmmmm apalagi ...susu cap gantung lah...tapi awal tahun ni aku dah mula ajar dia minum guna cawan yg ada telinga tu..sebab nya..dia dah pandai gigit puting botol tu..sampai putus puting botol tu dia kerjakan...boleh bayangkan x kalau dia menyusu badan...he he he ...Dah beberapa kali aku melelehkan airmata kalau dia menyusu sebabnya....he he he ..Lu pikirlah sendiri...berdarah2 dikerjakan dek hero kecik nih...

Bila dia dah start minum guna cawan , maka secara rasmi nya dah xder la botol susu dalam rumah kitorang ....

March 24, 2011

Hati Seorang XxxL

  Kes Pertama :
Baru kejap tadi aku menonton "The Biggest Loser" .Ada sorang peserta tu ckp dia memang sentiasa akan rasa marah bila bersama keluarganya walaupun jauh di sudut hati nya sangat sayang  family dia.Dia akan rasa puas kalau dapat meluahkan perasaan melalui kemarahannya.Tapi itu dulu..masa dia XXXL..sekarang dia dah saiz M...Dia kata dia rasa lebih tenang sekarang dan sedang cuba memperbaiki hubungan dia dgn family...

Kes Kedua:
Sorang peserta yang dah jadi saiz S telah kembali ke saiz XXXL semula.Alasan yang dia beri dia rasa dia dah xder sokongan lepas dia masuk program TV tu.Makin hari dia abaikan regim senaman yang selalu dia buat sampai dia sendiri x sedar yg badan dia dh kembali ke asal...

Hmmm..2 kes kat atas membuatkan aku tertanya-tanya .Apa sebenarnya yang kita nak..Semua orang nk nampak sempurna .Tapi sebagai manusia mmg x kan puas dgn apa yang ader.Mula- mula dulu aku pun terbawa-bawa dgn perasaan mcm nih..aku jadi panas baran x tentu arah..semua benda nampak x kena je pada aku...aku cuba nk dapatkan perhatian semua orang tapi dlm masa yang sama aku malu dgn keadaan diri sendiri.Dulu kalau nk keluar umah dekat sejam cari baju yang sesuai...kalau nak berjalan kemana-mana pun mesti nak berteman....

Aku pernah cuba menurunkan berat badan , setiap pagi aku bangun dan turun naik tangga , jogging keliling umah ...tapi bila menjelang malam badan aku sakit2 sampaikan pernah satu malam aku x blh tdo .Bekas operation aku sangat sakit dan satu badan aku crame sebab aku terlampau menahan sakit.Perkara ni berlanjutan hampir sebulan ,dan akhirnya aku redha dengan keadaan aku sekarang...Apalagi yang aku nak..aku dah ader family yang menyayangi aku.Tapi jgn korang ingat aku x kawal pemakanan aku...mmg aku suka masak ,aku suka makan  dan aku kerap makan. Tapi aku amik dlm kuantiti yang sikit....Ceh! mcm x caya je kan...he he he terpulanglah...

Apa yang penting , sekarang aku dh x kisah apa orang nk kata . Ada orang kata orang kata orang gemuk ni x der orang nak...Aku ada suami .Ada orang kata orang gemuk x leh beranak...aku dah  ader3 permata hati yang sentiasa menceriakan hari2 aku. Ada orang kata orang gemuk ni x lawa.....er....apa aku peduli....orang yang berbadan kurus pun bukan semuanya lawa....dan apa yang paling utama...

Sapa kiter untuk mempersoalkan semua ni...ingatlah pada orang2 yang suka mengata kat luar sana tu...lagi banyak korang mengata , lagi banyak perkara buruk yang ada dlm diri korang akan terserlah..sebab bila satu jari tunjuk kat orang lain..4 jari lain menuding kat korang sendiri...jadi

LU PIKIR LA SENDIRI......:)



p/s : aku tulis en3 ni rentetan dari limpahan email yang aku terima dr kengkawan yg sesaiz dgn aku..harap korang suma banyak bersabar dan ingat satu perkara..."Diejek , lebih baik dari mengejek "
Dan pada kengkawan aku yang suka mengejek kengkawan2 aku yg comel2 nih...korang sedar x yang korang nih mengejek ciptaan Yang Maha Esa...huh....

March 23, 2011

Bila Ibu & Anak - Anak berebut TV....

Selalunya aku akan buat jadual menonton televisyen. Sebabnya ada 5 orang , jadi setiap orang ada rancangan fevret masing - masing...

Antara rancangan kartun yang aku x bagi anak2 aku tengok .....
Doraemon

Hagemaru

Fukuchan
Cite2 kartun nih memang x bagi faedah langsung ...sampaikan gaya diorng bercakap pun anak2 aku blh tiru...

Kakak & Jepun suka tengok cite2 filem melayu .Yang terbaru..sampai hafal skrip cite kat bawah ni...


Kartun pun layan gak..tapi antara yg paling fevret.....

Hero kecik paling suka nengok cite nih....



Cite kartun ni memang aku dh bagi dia tengok sejak dia dlm perut lagi..sekarang nih kalau nk kejutkan dia bgn ni..senang je..pasang je dvd cite ni...tengah lelap pun dia blh berjoget2 ikut lenggok bontot kartun skunk tu...ha ha ha ...

Mr. Hubby pulak suka tengok....
 Banyak lagi la cite2 action movie yg dia suka tgk..kalau tgk cite2 macam nih..mesti siap pasang home theather kuat2...dh mcm dlm panggung...sampaikan jiran ketuk pintu pun x dengar..pernah sekali tu..jiran siap tepon bagitau dah dekat 1/2 jam kat depan pintu umah... kui kui kui...

Aku pulak...semua cite blh...tapi sejak 2 menjak ni dh termengikuti pulak drama2 bersiri ni...antaranya...



Tapi cite yang paling wajib aku tengok...

Suka tengok diorang masak..ada yg nmpk sedap..ada yg pelik...

Suka sangat tengok diorang transform..aku? he he he
Disebabkan masing2 ader cite fevret , maka aku pun buat jadual...sebenarnya bukan ikut sgt pun jadual nya..juz guide line kalau masing2 dh berebut kan benda alah ni ha...

Tapi petang tadi kitorang duk membongkar satu umah mencari remote astro tuh....merata dah aku ngn anak2 mencari....finally....tergerak hati nk tnya hero kecik tu....

"Adik , remote tv mana?" aku tanya sambil tunjuk kat tv...Dia pandang aku blur je...Kakak ulang lagi soalan yang sama...Pelan2 dia bangun menuju ke bilik stor...dia tunjuk kat pintu...suruh buka pintu...aku perhatikan je dia ngan kakak masuk kat dlm bilik tu ....Tegak je dia berdiri sambil pandang kiri kanan..Pastu dia mencangkung dan tangan dia meraba2 kat dlm  poket benda nih....
 "Nah ! " dia hulur  remote tu kat aku pastu sambung bergolek kat tilam dia....haiyaaaaaaa.....

March 18, 2011

1 Malaysia 1001 Adat..

Bulan ni adalah bulan aku mengimbas kembali detik2 manis majlis perkahwinan kami 6 thn yang lepas.Hmmmm...besok 19 March...tarikh ni adalah tarikh aku bertandang ke rumah mertua di Kampung Pengkalan Maras , Batu Rakit , Kuala Terengganu.

Perjalanan dari Bahau , Negeri Sembilan ke sana mengambil masa kira-kira 9 jam.Tapi disebabkan pada masa tu ramai jugak sanak sedara yang ikut sama dan kitorang bergerak secara konvoi , maka perjalanan tu dah jadi 12 jam.Yelah , banyak berhenti2.Banyak pengalaman manis yang berlaku semasa majlis bertandang ke rumah mertua.Jom aku cite....

Kitorang sempat gak singgah kat Masjid Terapung nih...

Kitorang telah ditempatkan di sebuah Homestay.Jarak homestay tu dengan rumah mertua kira-kira 10 minit perjalanan.Macam nak patah pinggang aku.Yelah , lama sangat duduk dalam kereta.Petang tu kami dijamu dengan bihun grg , kuih-muih dan keropok lekor serta air teh.Malam nya pulak kitorng dijemput untuk jamuan makan malam di rumah abang ipar aku.Pada masa tu , aku masih belum nampak macam mana bentuk rumah mertua ku.Suasana malam tu sangat nyaman dengan angin sepoi-sepoi bahasa dan sekali - sekala terdengar bunyi ombak.Dan selepas makan malam kejutan demi kejutan pun bermula....

Abang tinggalkan aku keseorangan..
Sekembalinya kami di Homestay selepas makan malam , hubby memanggil aku , mak dan ayah untuk berkumpul.Ala-ala mesyuarat tergempar pulak..he he ..Hubby maklumkan yang dia kena balik ke rumah dan hanya akan menunggu kami  di sana pada keesokan hari nya.Err....aku blur jap..Apa maksud dia?Rupa-rupanya bukan aku sorang saja yg blur...mak ngan ayah pun sama.Selepas diterangkan dengan panjang lebar baru lah kitorang faham.Besok hanya aku sorang saja yang akan bersanding.Dan hubby jadi tuan rumah.Macam tu lah lebih kurang penerangan hubby pada kitorang.Malas aku nak tanya panjang lebar.Malam tu sepupu2 aku yang temankan aku tidur.Hmmmmm.....

Keesokkannya..mak telah menjadi jurusolek aku secara bidan terjun.Selepas bersiap, kitorang diarahkan menunggu orang dari pihak hubby untuk jemput kitorang..Tepat pukul 12.30 orang yg ditunggu pun tiba.Orang yang ditunggu tu rupa-rupanya abang ipar ku yang sulung dengan isteri dia.Kami dibawa ke rumah ibu mertua ku..Sepanjang perjalanan , baru aku perasan rumah yang kitorang pergi malam tadi ,lokasi nya dekat dengan pantai.Ermmm..patutlah ader dengar bunyik ombak.Dan masanya telah tiba...aku nampak ada khemah dan banyak kereta sepanjang jalan nak masuk ke sebuah rumah bercat kaler hijau muda.."Ni kot umah nya"...aku ckp sorang2..Pastu aku ternampak biras2 aku tengah tersenyum sambil memegang mangkuk."Apa ada dalam mangkuk tu?"...takde sapa yang menjawab soalan aku..."Eeeeeee....ramai nya orang!!!!!" tetiba aku rasa seram sejuk...

"Hah , apa lagi.Turunlah..Takkan nak duduk dalam keta je.." suara ayah mematikan lamunan aku.."Errrrr...mak.Tak nampak pun abang..mana dia ? aku tanya mak sambil mata aku melilau mencari kelibat abang. "Kalau ye pun turun lah dulu" mak dah mula buka pintu keta.Sambil baca bismillah aku buka pintu pelan2..Gabra beb...Tiba2 aku rasa ada benda yg berterabur kat atas kepala aku..La...rupa-rupanya biras2 aku tu taburkan beras kunyit ...Kata-kata aluan lah tu...he he he ...Aku terus dibawa naik ke dalam rumah.Kat dalam umah aku tengok ibu mertua ku dah  siap duduk kat pelamin...(pelamin ni xder kerusi tau kena duduk kat bawah) ..Aku senyum sambil salam tangan dia.Kemudian dia suruh aku duduk sebelah dia.

Memang aku blur masa ni..Nape aku sorang je kena duduk kat sini..abang mana?.Pastu yang paling x best nya..aku jadi tukang tengok je mak, ayah dan sedara mara aku menjamu selera.Tak lama pastu aku nampak abang naik ke dalam umah .Dia pakai baju biasa je..Aku ingatkan nak datang kat aku, rupa-rupanya dia pun join mak ngn ayah menyuap sekali.Ceh...aku pun nak makan jugak...hu  hu hu...

10 minit kemudian...
Kaki aku dh mula kebas...yelah badan comel mcm aku ni mana boleh tahan kalau duduk bersimpuh lama2..pelan2 aku picit ibu jari kaki aku.Tak lama lepas tu tetamu2 wanita dah mula mengerumuni aku.Lepas salam , ada la 2 3 soalan yang diorang tanya kat aku.Aku jawab secara ringkas je..yang selebihnya mak mertua aku yang tolong jawabkan .Yelah ,masa tu aku belum khatam lagi belajar loghat Terengganu.Sebelum kaum2 wanita tu mengundurkan diri, kitorang bersalam lagi. Tapi kali ni disertai dengan sampul duit..."salam keruk" kata orang Johor.Oh....macam ni rupanya adat diorang..Barulah aku faham.Sejam kemudian rombongan keluarga aku pun balik.Tinggallah aku secara rasminya kat umah mertua aku.Eeeeeeeee.....takutnya...Kelibat abang melintas kat depan aku..Eeeeeee..geramnya aku nengok dia...senyum kekenyangan..Perut aku ni dah main lagu zapin dah....Grrrrrrr....bila nak makan ni...

Tengah aku duduk bersimpuh sambil menahan kebas , kakak ipar yang aku panggil 'Kak Ha' datang...

"Shima dok lapa ke? .....aku senyum je...patutkah aku jawab soalan tu....
"Nanti kak Ha potong timung (timun ) ye..." kak Ha bangun dan menuju ke dapur."Biar betul dia ni...apahal pulak dia nak bagi aku makan timun , aku nak makan nasi lah , kalau x pun bagilah aku minum air ke..."aku  mengomel dalam hati je...

Beberapa minit kemudian kak Ha datang bawa sepiring timun.Aku tersengih bila tengok timun yang dia cakap tadi..."Owhhhhhhh..kalau timun ni , bagi sebijik pun aku boleh habiskan" aku cakap dalam hati je.Korang mesti ingat timun tu yang ni kan....

Tapi rupa-rupanya timun yang kakak ipar aku maksudkan yang ni ha...

  Ha ha ha .....

Tak lama lepas tu aku pun di suruh makan nasi.Fuh leganya...!Walaupun perut tersangat lah lapar, tapi kena kontrol cun jugak...Lepas makan , aku ingat sesi "bersimpuh" dah habis.Rupa-rupanya kena sambung lagi....Hadoi yai.....Upacara berlangsung hingga ke malam.Dan malam tu hubby terpaksa sapukan minyak kat kaki aku...kui kui kui...

Itulah serba sedikit pengalaman majlis bertandang  aku .Dan apa yang paling seronok , besok nya aku dapat "upah duduk" pemberian ibu mertua....he he he ...Itulah untung nya berkahwin ngan orang yang x sama negeri ni.Macam2 kiter boleh belajar.Buat keluarga mertua terima kasih kerana sudi menerima menantu comel ini seadanya..... :)

March 16, 2011

Bila Kakak & Jepun dah pandai komplen....Bulat?

Aku pasti setiap mak bapak akan menghadapi perkara yang sama macam aku.Cuma cara setiap orang mengatasi & menangani nya saja yang berbeza.3 orang anak , 1001 mcm kerenah diorng setiap hari.Tapi sejak dua menjak ni , aku perasan yang si kecik tu pun dh mula menunjukkan tanda2 nak bercakap.Syahir dah mula faham apa yang aku ckp.Contoh nya , buang pampers kat tong sampah.Bila dia dpt arahan tu , mula2 dia akan pandang muka aku , dan aku pun akan tunjukkan pampers tu kat dia .Apa yang seronoknya , memang dia menghala ke dapur untuk buang pampers. Tapi bukan dalam tong sampah , dia buang ke dalam sinki....ha ha ha .

Memang sejak dari anak yg pertama aku x penah bercakap pelat dengan anak2.Xder istilah mamam , nenen , bucuk atau apa2 aje perkataan yang  selalunya org tua2 akan bercakap mcm org x cukup lidah.Aku akan ckp mcm biasa.Dan kesan nya ,si kakak & jepun dah fasih bercakap tanpa bunyi pelat sejak diorng berumur 3 thn.Bukanlah nak riak ,tapi sekarang aku dh x payah nak susah2 ajar Syahir@ Bulat bercakap sebab assistants aku @kakak2nya dah ambil alih tugas aku walaupun x sepenuhnya. Bila kali pertama aku dengar anak2 aku mengaji , menitis air mata aku.Lupa segala sakit semasa mengeluarkan diorng.

Hmmmm...bercerita pasal mengaji...dah hampir 2 minggu aku mengambil alih tugas guru ngaji diorng.Sekarang aku sendiri yg mengajar diorng ngaji sebab guru ngaji diorng dh pindah.Hari pertama , aku masih menggunakan pendekatan keibuan.Bagi pelepasan kat diorng sebab selama ni diorng mengaji ngan org lain. Tapi yang buat aku terkedu bila tiba2 si Jepun tanya .. "Nape ibu ajar ngaji pakai telekung , dulu masa g ngaji kitorng pakai tudung , bukannya pakai telekung ".....aku jawab "Sebab senang lepas ngaji boleh terus semayang"...


Hari kedua , aku dh mula menunjukkan taring.Memang x boleh disangkal yang aku ni mewarisi sifat baran ayah aku.Lepas selesai je aku ajar diorng ngaji , Jepun & Kakak terus pergi kat abah diorng. "Abah , ibu ajar ngaji kan sama jek mcm atuk"....hubby x komen apa2 dia just pandang aku & angkat kening.
Hari2 berikutnya , aku dh mula nk merotan.Tapi aku cuba bersabar.Bila tangan aku dh mula nak naik je aku teringat kata2 mak...."kau dulu masa umur diorng pun blm tau apa2 lagi." Hmmmm...ye jugak kan.

Malam semalam adalah hari yang paling aku x leh lupa.Masa tgh ajar ngaji ,aku ajar Jepun.Disebabkan dia dh lancar , aku alihkan dia ke muka surat yg lain.Tersengih2 dia.Suka la tu dpt alih.Dan giliran kakak pun tiba.Belum sempat aku bukak IQRA' , dia bersuara."Ibu nak minum x?" aku heran.Apsal lak budak ni tiba2 tnya mcm tu.."Kan nak ngaji ni , minum apa pulak?" aku tanya dia balik. " Yelah , kalau ibu minum sikit , mesti badan ibu sejuk , bila badan ibu sejuk mesti ibu x marah kakak nnt."balas kakak sambil senyum. Hadui yai....lemah semangat den.....hi hi hi....

Sementara tu Bulat ngan abahnya duduk kat luar.Aku kena tutup pintu kalau nk ajar kakak2 dia ngaji, kalau x ...he he he ..LU PIKIR LA SENDIRI....Tapi malam tadi awal2 lagi Syahir dah lari masuk dulu ke dalam bilik. Bila aku srh abah bawak dia keluar, cepat2 dia capai kopiah abah yg terletak kat meja kopi dan buat aksi tgh sujud sambil ckp..."Awwwaaaaaaaaaaaah bat (Allah Huakbar)"...nak pecah perut aku gelak ngan kakak2 dia...pastu dia pulak yg srh kitorng duduk,konon2 dia la yg nk ajar ngaji....kah kah kah...


March 15, 2011

roselle @ ribena....

Tengah hari semalam masa hubby balik sekejap untuk lunch , dia bawa seplastik besar bunga nih....

Kawan sama tempat kerja dia yg bagi.Petangnya aku pun rebus bunga roselle tu.Ini first time aku buat air roselle.Aku blh terlupa lak nk belah dulu biji bunga tu.Aku juz basuh bunga2 tu pastu masukkan dlm rice cooker.X sampai setengah jam,dah menggelegak.Kaler nye...memang mengancam.

Aku try2 cari kat google tentang khasiat bunga roselle ni.Erm...nak tau..klik sini je.

Malamnye aku dh bancuh air roselle untuk family.Si kakak ngan Si Jepun tu ckp rasanya mcm air ribena.Aku senyum je.Tetiba abah menyampuk.."Pasni x yah beli air ribena , ibu dh pandai buat air ribena."he he he ...selamba je dia awta kan anak2 dia....

Pagi ni si kakak minta air ribena , mula2 aku blur jugak..pastu baru aku teringat , air roselle tu dia panggil air ribena...ish ish ish...


Next time kalau hubby bawak balik lagi , aku nk try buat jem pulak.

p/s: gambar kat atas aku cr kt google..so tima kasih la kat tuan punya gambar ye... :)

March 14, 2011

hari makan...makan...makan...dan makan lagi...

Hari Ahad...ermmmm...ingat nak tarik selimut balik lepas Subuh tadi...tapi bila teringat nak main masak2 hari ni..cancellah sambung tdo.Baik aku ke dapur.Sementara askar2 tu tgh tdo.Kalau diorng dh bangun karang , gerenti huru-hara lah dapur aku ni nanti.Mcm malam tadi,masa aku tengah basuh ayam , Syahir ngan Jepun boleh main pedang2 guna kaki ayam.So pagi ni , pukul 6.30 aku dh masuk dapur.Itu pun buat kerja slow2..dalam erti kata lain , cuba tak keluarkan bunyi..takut askar2 tu terbangun awal...

Menu pagi ni..
Rendang Ayam dgn Nasi Impit...

Sebenarnya x plan pun nk buat rendang ayam ni , tapi masa pergi pasar semalam ternampak ayam telur, terus teringat kat sorang jiran aku ni yang tgh ngidam nk mkn rendang negeri sembilan.So hubby pun terus beli 2 ekor ayam telur.Last minute baru hubby ckp nk makan rendang ngan nasi impit.Aku pulak teruslah cari bahan2 nk buat rendang.Ala..bukannye susah sangat ..masak pun main campak2 je..

Kalau ader sapa2 yg nk try resepi aku blh try...kalau x sedap...tambah lah apa2 yg patut ye... :)

Bahan2 yg aku blender ...
Lada api - 50 biji ( Aku buat x berapa pedas , ikut selera askar2..)
Serai - 4 batang
Lengkuas & Kunyit -sebesar  ibu jari ( ikut saiz ibu jari korang sendiri lah...)

Lepas tu , campurkan semua bahan2 tu dengan ayam , then letak atas dapur...kemudian masukkan santan.Biarkan sampai menggelegak , bila dah nak kering kuah tu , masukkan kerisik...pastu masukkan daun kunyit yg dihiris halus2.Ops...jgn lupa bubuh garam...ha..dah siap...
Gambar ni aku amik kat google...tapi lebih kurang samalah...
 Ermmmmm..nasi impit aku dh siap rebus malam tadi...





Siap satu menu , requested by hubby.Dan satu lagi menu on the way...tgh menggelegak dalam rice cooker...sementara tu , aku kopek benda nih....
Nyum nyum nyum....pastu aku masukkan buah durian tu kat dlm rice cooker yg tgh menggelegak tu.Apa yg ada dlm rice cooker tuh ? He he he ...tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...
Bubur kacang plus durian siapppppppp!!!!!...he he he ..menu permintaan anak sulung aka kakak.Si kakak ni stail dia makan bubur ni sebijik macam atuk dia.Dia mesti akan srh aku letak bubur kacang ni dlm peti sejuk dulu...dah sejuk baru dia makan..macam aiskrim kata dia...

Selesai 3 menu untuk pagi...lepas Zohor tadi tiba2 si Jepun tanya mana kek yang dia mintak..hadui yai...x kenyang2 lagi? Erm...aku ckp ngan dia besok je la aku buatkan...tapi bila tgk dia senyap je x sampai hati pulak...lagipun bukannya susah sangat..x sampai 20 minit pun.Bahan2 pun just biskut marrie , marjerin , susu pekat ngan milo...Campak2 je dlm kuali tu , gaul semua bahan2..pastu tuang dlm loyang , then letak dalam peti sejuk...dah siap....
Kek biskut marrie ( gambar aku copy dr google..)
Hmmmmm...dan malam ni...aku goreng sayur favourite hubby ....rendang kacang panjang campur limpa.

 Memang penat sikit hari ni...tapi hati aku puas sebab dapat masak untuk org2 yg aku sayang....mlm ni semasa en3 ni aku post kan...anak2 dan hubby sedang tidur kekenyangan...:)

March 12, 2011

Izma Laila - 6th Anniversary....

Di saat aku menaip en3 ni..aku tgh  tersengih2 sorang2 bila mengenangkan hari ini ( 12/3/2011 ) genap 6 tahun usia perkahwinan aku dengan suami tercinta....pantas sungguh masa berlalu...dh 6 tahun baru aku perasan...aku belum pernah pergi honeymoon.Hmmmmm...mcmne nk honeymoon, aku bunting pelamin...tapi aku x kisah pun..sebabnya..setiap tahun kitorang balik Terengganu , umah mertua..Rumah mertua betul2 dekat dgn pantai...so bila petang kitorang round2 sekitar Kuala Terengganu...so lebih kurang mcm honeymoon lah jugak tu kan...


Kalau di flashback balik saat2 kitorng bercintan cintun dulu..rasanya x sama kot mcm org lain yg keluar dating , tgk wayang , candle light dinner...hmmmm apa lagi yg couple2 dulu selalu buat..mmg x sempat kitrong nk buat...sebabnya.....hmmm ..apa kata korang check balik kat link ni.....

Apa-apa pun, aku bahagia dgn live aku skrg...dan semoga Allah sentiasa merahmati kami sekeluarga. Buat Abah , terima kasih kerana sudi menerima Ibu seadanya ,melayan kerenah bini mu ini yg kebudak-budakkan ,panas baran dan macam2 lagi...semoga kasih sayang kita sekeluarga akan berkekalan hingga hujung nyawa.AMIN... Saaaaaaaayaaaaaang dia....
Tanda Cinta Pertama Kami - Izma Nurul Syafiqa Rohaizam

March 09, 2011

pintu oh pintu......

Hari Isnin yang lepas adalah "hari pintu" sedunia bagi aku sefamily....sebabnya.? ok..meh aku cite start dr hari siang sampai malam ye...

Siang....

-Hubby's lunch hour .
Selalunya lepas makan , lepas salam2 ngan aku & anak2 dia yg akan tutupkan pintu siap kunci grill.Tapi terkejut la jugak bila aku buka pintu masa ayah kepada anak yg aku asuh tu datang nak jemput anak dia , pintu grill tu luas ternganga . Memang la kalau ikutkan benda kecik je... tapi selalunya memang grill tu sentiasa terkunci sebab takut kalau2  ada pulak anak2 yg terlepas keluar .Bila aku tnya kat abang , mcm ni dia jawab..

Aku  : Apsal masa balik makan tengahari tadi abah x kunci pintu grill?
Abah : Abah kuncilah..ntah2 ibu yg kuar buang sampah terlupa kunci pintu , nak tuduh org lak..cuba la jgn nak main tuduh2 je...abah x penah lupa tau nak kunci , bukan setakat kunci , abah siap double check lagi...bla bla bla bla...

e'eh..aku tanya sikit , panjang pulak ceramah dia..tapi belum sempat dia buat ucapan penutup , kakak menyampuk...sambil cekak pinggang , dia buat gaya macam mak Joyah , dia pulak bagi ucapan pembangkang..

Kakak : Cop cop...kakak nampak abah x kunci pintu grill tu sebab kakak x dgr pun bunyi kunci kan qira kan.Pastu masa ibu tgh semayang kakak bukak pintu sebab nak letak kasut syahir kat luar , kakak tengok pintu grill tu terbukak.Kalau x caya cuba tanya Qira.

Kemudian Qira pulak sambung.

Jepun :Ha'ah , betul betul betul ( Upin Ipin lah pulak )

Abah : Ok ok ok...case close...I'm sorry..!!!!!

Malam....
Nak g kedai beli megi...( malas nak masak !!!!)

Masa nak kuar , tangan kanan aku pegang beg duit ngn henpon , tangan kiri pegang seplastik sampah.Memang aku yg last sekali kuar dr umah , tapi kebiasaannya abg dh  siap bawak kunci keta yang ada kunci umah sekali...Sebaik je pintu rumah tertutup....

Abah : Ibu , ibu ada bawak kunci rumah kan?
Aku : X der , nape?

Abah raba2 poket seluar , pastu dia pandang aku sambil tersengih- sengih.Hmmmmmmm....kalau aku yg tertinggal kunci tu gerenti muka dia mcm cuka tumpah.Tapi sebab dia tau dia yg salah, so......dia terus naik tingkat atas pinjam hammer & kain. Sekali ketuk je..pintu tu pun terbuka..."Lain kali gantung je kunci tu kat leher "...sempat aku perli dia , pastu cepat2 aku turun tangga sebelum dia tarik tinge aku...he he he ...

Lewat Malam.....( Sebelum nak suap megi dalam mulut...)

Sayup2 terdengar suara jiran bawah dan anak2nya panggil aku....Aku jenguk ke tingkap..."Nape ? ringkas je aku tanya.Geram pun ader gak sebab x sempat lagi nk telan megi...hi hi hi... " Pintu keta tu mmg saje dibukak ke? jiran aku tu tanya sambil memuncungkan mulutnya ke arah keta aku..Rupa2 si Jepun lupa nk tutup pintu keta masa balik dr beli megi tadi...

"Errrrrr....tolong tutupkan boleh x ?Tima kasih ye....." Selamba je aku minta tolong kat jiran aku tu...he he he 

Dan aku pun mula menyuap megi kari...nyum nyum nyum nyum......

March 08, 2011

aku , anak2 & henpon...

hari  ni lengkap lah insiden henpon di tamatkan riwayat nya oleh anak2 bertuah aku...termasuklah aku sekali...

start dari Kakak...
Masa umur dia 4 thn , dia masukkan henpon abah dia kt dlm kuali yg ada kat dlm sinki...kuali tu pulak penuh dgn air...tapi henpon tu sempat diselamatkan , sebab aku ternampak kejadian yg sedang berlaku...


Jepun pulak.....
zaman baby ...dia mmg suka masukkan benda dlm mulut....masa tu aku baru lah nk merasa pakai henpon yg canggih sikit...mula2 rasa pelik gak apsal la henpon xder bunyik selama seminggu...bila hubby bukak bateri nya...dah hijau....isk isk isk.....dasat sungguh penangan air liur dia..

Dan giliran Bulat pun tiba...
Pagi tu , sama seperti hari 2 yang lain...anak2 akan bersidai di tingkap sebab nk babai abah diorng yg nk pegi keja...mula2  xder apa2 yg pelik...kemudian baru aku perasaan henpon kakak , hadiah besday dia dari atuk dah xder kat tempat biasa...puas aku cari satu umah..x jumpa jugak..nak di jadikan cerita ...hati tergerak nak g buang sampah....sampai je aku kat bawah..aku ternampak satu objek yg agak familiar...."Arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhh......kakak...kau turun sini..tengok apa yg ader dlm longkang ni!"

hmmmmmm....yg selebihnya x payah aku cite....memang dh sah henpon kakak dh mati lemas dlm longkang tu....termenung aku kejap...cuba ingat balik mcm mana henpon tu blh lepas ke dlm longkang pulak...Hmmmmmmmmmm.....si Bulat punya keja rupanya..pagi tadi masa dia nk babai abah dia, aku perasaan dia tgh memegang something, tapi aku x perasan yg benda dia pegang tu henpon....

Aku...erk....he he he ...
Insiden ni memang x di sengajakan...berlaku tahun lepas...eeeeeee..malu lak nak cite...

Sebagai full- time housewife..kemas rumah , masak dan basuh baju memang dah jadi acara wajib untuk aku setiap hari..Tapi kadang2 , aku perlukan pertolongan hubby untuk meringankan sikit kerja aku nih..Yelah..kalau semuanya aku buat , mmg x larat beb...so aku dah bagi satu tugas yang paling senang kat dia...Tolong kumpulkan semua baju kotor termasuklah baju2 dan jeans yg dia pakai masa kerja..

Dipendekkan cite , satu hari tu dia "ngelat"...Dia x tolong pun aku kutip baju2 kotor , dia kuar g kedai dgn anak2...Maka aku ni yg tengah bengang , kutip lah semua baju kotor , termasuklah semua seluar2 jeans dia yg tersangkut kat belakang pintu..Terus aku sumbatkan semuanya kat dalam mesin basuh...sampai saja hubby ngn anak2 dari kedai...tersengih2 dia bila dia terdengar bunyik mesin basuh..

Abah : Ibu dh kutip semua baju kotor eh..
Aku  : Diam je sambil jelir lidah kat dia....

1/2 jam kemudian...

Abah : Ibu dah kutip sekali ke seluar jeans yang abah sangkut kat belakang pintu tu ?
Aku  : Dah....
Abah : Brg2 dlm jeans tu ibu letak mana ?
Aku : Ibu x check pun , ibu masuk terus dlm mesin basuh...
Abah : Henpon sekali ?
Aku : Hah!!!

Cepat2 aku matikan suis mesin basuh dan tarik keluar semua seluar jean...tapi..belum habis pun semua kain tu aku keluarkan , aku ternampak satu objek yg sangat2 aku kenal......arghhhhhhhhhhhhhh.....aku tgk skrin henpon tu dh mcm akuarium....

Aku : Sorilah abah...ibu x tau yg ader henpon kat dlm jeans tu...selalunya abah bawa sekali kemana2...
Aku buat muka sedih.....sumpah aku x sengaja....hi hi hi...

.

.
.

.

.

.

.

.

.
.