Jumlah pengunjung setakat ini .

Google+ Followers

Sokongan korang amat , amat , amatttttt dihargai .... ummmmuuuah!

October 10, 2014

HANYA ANGKA BAB 4



Beberapa bulan  berlalu....

“Banyak lagi  ke  baju yang nak  dijahit  Leha?”
“Tak banyak dah  mak. Tinggal  dua pasang  aje  lagi.”
“Hish! Berehatlah  dulu. Malam nanti sambunglah  balik.”
“Eh! Tak  boleh mak.  Leha dah  janji  dengan  Izzah  nak  hantar baju-baju ni  petang  ini. Mak nak ikut  Leha tak  besok?”

      Nek  Som  tidak  menjawab.  Beberapa  pasang  baju  kurung  yang  telah dijahit khas untuk  Izzah dipegang  satu-persatu. Dia  faham,  Zaleha  sedang  senang hati. Senang  hati  kerana  permohonan  Izzah  untuk  melanjutkan  pelajaran telah  diterima.  Walaupun  hanya  separuh masa,  itu  sudah  cukup  melegakan  hati Zaleha.  Sekurang-kurang  dia masih  tahu, minat Izzah untuk  melanjutkan pelajaran  masih  belum luntur.

“Pandai  betul  Asrun tu  memujuk  Izzah , kan  mak? Mula-mula  tu  Leha risau  juga  kalau  dia tak  berjaya suruh  Izzah  sambung  belajar. Mak  faham-faham ajelah  cucu mak  tu, keras kepala.”
“Huh! Ikut  perangai  siapa? Kau  dulu  pun  macam  Izzah  juga. Sekurang-kurangnya Izzah tu  tak lari  dari  rumah. Kau? Nyaris  lagi  mak ni  nak  kena  sakit  jantung  dengan  perangai  kau  dulu.”

     Zaleha  menyeringai. Terkena batang  hidung  juga  akhirnya. Tangan dan kakinya  masih  ligat  bekerja  di  mesin  jahit. Peristiwa  lama yang  disingkap  sedikit  oleh  maknya membuatkan  senyum Zaleha  semakin  lebar. Tapi  hanya  sebentar.  Tangannya  perlahan-lahan  meraup  wajah  yang  tidak  berbedak .

“Kalaulah  Abang  Azizi masih  hidup,  mesti  dia  gembira, kan mak? Yalah,  anak  perempuan  tunggal  kami  berjaya  juga  ke  menara  gading.  Lega  hati  Leha sekarang.  Janji  Leha pada  arwah  abang  dulu  dah  tertunai.”

    Zaleha menarik  nafas  dalam-dalam.  Rasa  sedih  dan  rindu  pada arwah  suaminya  yang  mula  menjenguk  cuba  dibuang  jauh-jauh.  Dalam  diam  Zaleha  sedekahkan  Ummul Kitab  buat  suaminya. Selepas  beberapa  ketika dia  menyambung  kerja-kerja yang terhenti. Ibunya juga sudah merebahkan  tubuh  di  ruang tamu,  bersebelahan  dengan ruang  kerja Zaleha.

Petang  menjelang....

“Mak  betul ke  tak nak  ikut  Leha?”

     Nek  Som mengangguk laju. Dia memang  tidak  suka  naik kereta. Pening katanya. Dia lebih  rela  berjalan  kaki  atau  mengayuh  basikal  tuanya  jika  hendak ke mana-mana.   Leha  cuba memujuk lagi. Risau hatinya meninggalkan orang tua itu keseorangan  di rumah. Namun  Nek Som   tetap  berdegil.

“Kau  nak  telefon  siapa tu?” tanya  Nek Som tatkala  melihat  Leha mengeluarkan  handphone dari  beg tangan.
“Telefon  Rahimi,” jawab  Zaleha.
“Hish! Tak payahlah  susahkan  budak  tu.  Mak  tak kisahlah  tinggal sorang-sorang.”

     Nek  Som  bangun, cuba merampas  telefon  dari  tangan  Zaleha.  Pantas Zaleha menjauhkan  diri. Tenaga  tua  Nek Som  tidak  mampu menyaingi tenaga  Zaleha. Akhirnya  dia terduduk  kembali  di  pangkin berhadapan  dengan kebun  sayurnya. Matanya  hanya  mampu  memandang Zaleha  bercakap di  telefon.  Segala  biji  butir  perbualan  tidak didengari  kerana  jarak  mereka  yang  agak  jauh.

“Kejap lagi  Rahimi  datang. Kalau  mak  nak  pergi  rumah  dia, pergilah. Nanti  Leha  jemput mak  kat  sana.”

     Zaleha menghenyak  punggung  di  sebelah  Nek Som. Jam  yang  terlilit  di  tangan  kirinya  dikerling  seimbas.  Petang  masih  panjang.  Tak salah rasanya kalau  dia menunggu  kedatangan  anak  sulungnya  sebentar. Bimbang  juga  hatinya  ingin meninggalkan  Nek  Som.

“Kau  ni,  buat  mak  macam budak-budaklah  Leha.  Kan mak  dah  cakap,  mak  tak kisah  tinggal sorang-sorang.” Satu  cubitan  singgah  di peha  Leha.  Panjang  muncung Nek Som,  tidak  setuju  dengan  tindakan  anaknya.

“Bukan macam  budak-budak. Leha ni  sayang  mak, tau. Kalau  mak  pitam  lagi macam  dulu, apa  Leha  nak  jawab  kat  cucu kesayangan mak  tu  nanti? Nanti  dia  fikir Leha abaikan  nenek  kesayangan dia pulak.  Mak  tak  ikut  ni pun pasti  banyak  soal jawabnya  nanti.”

     Terjuih  bibir  Nek  Som. Bebelan  Zaleha langsung  tak melekat  di telinga. Dari anak, hinggalah ke cucu. Sama saja keras kepalanya. Untuk  seketika, mereka  berdua melayan  hati masing-masing. Zaleha membetulkan  tudungnya yang  berterbangan ditiup  angin petang. Hampir  layu matanya menunggu  ketibaan  Rahimi. Kalau  ikutkan  badannya  yang  lesu,  mahu  saja  dia berbaring  di situ.  Tapi  bimbang  terlelap  pula nanti. Di kejauhan  terdengar  bunyi  motosikal.  Zaleha  bingkas  berdiri.  Lega hati Zaleha,  anak  sulungnya  yang tinggal  di kampung  sebelah  sudah pun  tiba. Tangan Nek Som  disambar laju  lalu dikucup  pantas.  Tidak  perlu  berlengah  lagi.  Rahimi  pasti  tahu  apa yang perlu  dia lakukan. Sementelah  lagi  dia pergi  tidak  lama.  

“Along, kau jangan  ke mana-mana pulak. Temankan nenek sampai mak balik, tau.”

       Zaleha  terus  masuk  ke dalam  kereta dan menghidupkan enjin. Rahimi  yang  baru  menongkat  motorsikalnya  segera menghampiri  Zaleha yang  sedang  menutup  pintu  kereta.

“Mak!”
“Apa? Mak nak  cepat  ni...”
“Tu,  tayar kereta sebelah  kiri  macam  kurang  angin. Nanti...”
“Mak  nak  isi  minyak kejap  lagi.Nanti mak  pamlah  tayar tu.  Mak  pergi  dulu. Jaga  nenek  tau.”

      Rahimi  mengangguk. Dia mengambil  tempat  di  sebelah  Nek  Som.  Begitulah  kebiasaannya  jika Zaleha  perlu  ke mana-mana.  Mujurlah  Rahimi  bekerja  sendiri.  Kedai runcit yang  diusahakan bersama isterinya  semakin  maju  sejak  kebelakangan ini. Walaupun  memegang  ijazah  dalam bidang perakaunan,  dia tidak  suka bekerja makan  gaji.  Berniaga sendiri  lebih  mendatangkan kepuasan katanya.

“Elok-elok bawa kereta  tu  Leha,” laung  Nek  Som.  

      Diperhatikan saja  kereta  Zaleha yang meluncur  keluar  dari  halaman  rumah. Hati  tuanya  rasa sedikit  kurang  enak.  Sehingga  kereta  Zaleha  hilang  dari pandangan,  matanya tetap  pegun  melihat  pintu  pagar  rumah yang  masih  terbuka.

.

.
.

.

.

.

.

.

.
.