Sokongan korang amat , amat , amatttttt dihargai .... ummmmuuuah!

Jumlah pengunjung setakat ini .

December 22, 2010

Antara Ninja Turtle dan Doraemon

Semalam besday abah (panggilan aku untuk my hubby)..diam x diam dah nak tahun ke-6 usia perkahwinan aku
Bila di ingat- ingat balik....macam2 pengalaman yang kami lalui bersama..aku rasa mcm nak share sikit ngn korang....

Masa bertunang....
Abang di Johor aku di N9..jarak yang jauh telah menyebabkan kami jarang berjumpa...dating...lagi lah susah...kalau dulu masa belajar , aku x penah kuar ngan dating ngan dia...kalau kuar pun aku mesti bawa geng...

Bila dah bertunang, abang akan datang ke N9 untuk jumpa aku..tapi kami masih belum dpt kuar ber2...ayah akan suruh adik2 aku jadi hulubalang....ikut je kitorg kemana2....mula2 aku marah jugak...tapi bila fikir cara positif..bagus jugak..selain dari mengelakkan maksiat...dapat mengeratkan hubungan adik2 dgn bakal abg ipar...

Ke jinjang pelamin...
120305..aku diijabkabulkan oleh ayahanda tercinta...erm..ada cite best yg terjadi semasa majlis perkahwinan aku...nak tau apa...jom baca...


130305 ( Beberapa jam sebelum akad nikah )
Aku dah menggelabah kat dlm bilik pengantin...mana x nye..imam dah nak datang lepas isyak tapi muka aku ni belum bermekap lagi...tunggu punya tunggu lagi 10 minit nk pukul 8 baru mak andam muncul...peh..lega!
Selesai akad nikah....selamat satu perkara...rombongan pengantin lelaki balik ke Jelebu untuk berehat..

Pukul 1.00 pagi...
Aku baru je tutup lampu bilik bila tiba-tiba hp aku berbunyi...

Abang : Assalamualaikum...
Aku    : Waalaikumsalam...abang..nape?
Abang: Ma..sampai hati ma buat abang camni...abang tak nak bersanding besok...(marah betul nada suara dia)
Aku   : Kenapa...janganlah macam nih..cuba cerita elok-elok..( aku cuba pujuk)
Abang : Tau tak baju songket untuk pakai besok tu terlalu besar...malu abang kena gelakkan kat adik-beradik tau...abang  tak nak sanding besok...

Hah!!!Ah sudah...macam mana nih...salah aku jugak tak tengok dulu saiz baju dia masa mak andam bagi...lagi pun masa fitting , aku je yg try baju tu...mesti tukang jahit tu buat baju pengantin lelaki sama saiz ngan aku...

Aku : Abang rehat dulu jap lagi Ma tepon balik ye...

Lepas mengadakan perbincangan tergempar dengan mak...maka ...aku mendail no.tpn kakak ipar ku...
Dia ni tukang jahit...aku minta dia tolong apa yang patut..rupa-rupanya memang dia tengah cuba mengecilkan baju tu...cuma tadi dia cakap...semua yang ada dalam umah tu x leh tahan nak gelakkan abang...yelah...kalau dah baju tu blh lipat dua, seluar sampai leher...sapa yang x ketawa....kesian abang...selesai satu masalah...aku pun tidur...

13/3/05 Hari persandingan...
Kali ni mak andam datang awal.. aku   menceritakan peristiwa yang terjadi malam tadi...aku harap tak ada perkara yang tidak diingini berlaku lagi...tapi sangkaan aku meleset...selesai je mekap...tibalah masa aku menyarungkan baju songket ...pakai kain...erm...cantik...aku puji dalam hati...
sekarang baju pulak....masuk kepala....masuk tangan....alamak...apsal nih....

Mak Andam:Jap akak tengok...zip tak buka kot....

Aku dah mula cuak....tolonglah...

Mak Andam:Buka dulu baju ni Ma..kena tetas sikit la....

Dari tetas sikit..sudah nye buang span...sampai baju tu dh xder cutting dah....aku sarung balik...mak ai...sesak nafas aku....:Macamne nak duduk ni?"

Mak Andam garu kepala..." Macamne boleh ketat lak..akak ikut ukuran yg kau bagi tu..."

Dalam keadaan yang amat kalut tu..pintu bilik diketuk.."kak, pengantin lelaki dah sampai , diorang minta tlg siapkan pengantin lelaki..."

Ala...cepatnye diorang datang..tapi bila aku jeling jam memang betul lah masanya diorang sampai...aku dah mula nak nangis ...camne nih...aku tengok mak andam dah x tentu arah...akhirnya dia bersuara..."camni...kita sapu losyen kat badan , lagipun kau pakai kejap je baju nih..pastu kan nak salin baju  lain kan.."dia cuba pujuk aku...aku ikut aje cadangan dia, tapi dalam hati punyalah bengang...siap...pintu bilik dibuka...mak andam berlari pula menuju ke tempat pengantin lelaki...ikutkan hati nak aje aku tutup pintu , taknak bagi orang tengok aku pakai  baju yang macam sarung nangka tu..tapi apakan daya...

Masanya telah tiba...
Aku pun diarak keluar dari bilik...semua mata tertumpu pada aku..mujur mak andam tu pandai cover sikit bahagian yang agak sendat...kalau aku berdiri,,,tak lah nampak sangat baju tu sendat...

Makan beradap..
Time ni lah yang paling aku hangin sekali...sebaik saja punggung aku mencecah kerusi ..."frakkkkkk"..pantas tangan aku menarik mak andam yang berdiri kat sebelah aku...

Aku : Baju koyak ke kak?
Mak Andam : Taklah...tapi kau kena duduk sopan2 Ma...
Aku : Macam mana nak makan nih..lengan baju nih ketat...
Mak Andam : Nanti akak amikkan.

Sengsara sungguh...aku tgk abang laju je menyuap...tapi aku..nak menyuap pun susah...memang sangat tidak selesa...bila la nak selesai nih....
Selesai makan , sesi bergambar pulak...hadoi...aku senyum dalam paksa...nyaris2 aku sesak nafas...sebaik sahaja aku mengiringi rombongan keluarga mertua ke kereta...aku cepat 2 masuk bilik...ha..bab buka baju ni pun satu hal....korang bayang kan..tadi nak pakai baju...kena pakai losyen...sekarang ni baju tu dah x boleh tanggal pulak...terpaksa lah mak andam minta pertolongan abang...apa yang jadi lepas tu.....erm..aku cite kat en3 yang akan datang ye....tunggu....

.

No comments :

.

.
.

.

.

.

.

.

.
.