Sokongan korang amat , amat , amatttttt dihargai .... ummmmuuuah!

Jumlah pengunjung setakat ini .

January 22, 2011

Demi kerana…

Terima kasih pada korang2 yang sudi mengikuti siri2 kelahiran putera tunggal aku.Dan maaf jugak lah sebab buat korang tertunggu2 cite2 yg seterusnya..( cewah..perasaan lah pulak..macam lah ramai peminat…. keh keh keh…

Pada tahun 2009 adalah tahun yang paling lama aku jadi penghuni Hospital Kuala Pilah…hampir 2 minggu aku berpantang tanpa dijaga oleh mak.Mak juz hantar makanan je…Kesian mak..setiap kali datang , membawa harapan boleh  la dia tengok “orang baru”, tapi sayangnya hanya gambar menjadi pengganti kerana x der sapa pun yg dibenarkan masuk kecuali ibu bapa bayi…

Lupa diri sekejap….

Petang 11/ 9 / 2009…..

Aku terjaga bila aku rasa dahi aku disentuh oleh seseorang..Abang agaknya…Tapi bila aku buka mata…”Ayah , abang dah balik Johor ? Tanya aku.Memang abang dah maklumkan pada aku yg dia akan pulang semula ke Johor petang tu.Tapi mulut ni saje je nk tanya lagi. “Zam dah naik bas pukul 5 tadi…” balas ayah..Aku juz angguk je..Mak kuarkan bubur dari bakul makanan yang dibawa nya.Tapi aku blm ader selera nk makan.Lebih2 lagi bila aku toleh kiri kanan , aku x nampak bakul “ orang baru” 


“Mak , baby mana?” aku tanya mak . Aku tengok , mak pun dah x senang duduk. “Baby ada kat wad baby , ada problem sikit.Mak pun x berapa tau .Nanti kau tanya sendiri lah kat doktor.” Aku diam je..sambil memerhatikan adik-adik aku memakaikan aku stoking, lapkan badan aku dan bancuhkan air milo yang dicampur dengan jeli gamat. Mana anak aku.?…..

7.30 malam…

Aku dah x sabar tunggu doktor2 ni me”round”. Tiba masanya….

“Doktor , mana anak saya ?” itulah perkataan pertama yang keluar dari mulut aku sebaik sahaja doktor2 pelatih singgah ke katil aku..”Kejap lagi kita bagitau ye kak , doktor pakar belum masuk lagi.” Balas diorang dan terus beredar..

Sebaik saja aku ternampak kelibat Dr.Syaripah , aku segera melambaikan tangan , dah x sanggup nak tunggu dia check patient lain dulu. Belum pun sempat sampai kat katil aku , soalan yang sama aku tanya kat dia.Dia x menjawab tapi terus mencapai report aku dan baca…sambil dia baca report aku , 2 org doctor pelatih sedang memberi penerangan.Ada yang aku faham ..banyak sangat istilah perubatannya..Tiba – tiba aku terdengar..

Dr.Syaripah : How about her baby ?
Dr. Pelatih    : The baby is already at CCU and he’s having hypothermia.

CCU ? HYPOTHERMIA?

Aku :What’s wrong with my son? ( Aku mencelah tanpa bagi salam )

Doktor2 tu tergamam kejap….

Dr.Syaripah : Baby awak ok Shima…dia…
Aku  : Please don’t bluff. What do you mean he’s in CCU and having hypothermia?
( Aku cakap sambil nangis..aku cuba bangun tapi ditegah oleh diorng )

Dr.Syaripah : Keadaan awak masih lemah Shima , bila awak dah boleh turun dari katil nanti kita bawak awak tengok baby ye..
(Diorang cuba menenangkan aku yang dah  mula meraung..dan tiba2 aku rasakan macam ada gigitan semut api kat peha kiri dan kanan aku..Diorng enjet ubat tidur rupanya…dan aku pun belayarrrrrrrrrrrrrrrrrr……)

Kalau kau orang nak tau apa itu hypothermia...baca jap kat sini
Pukul 12.00 tgh mlm.
Aku terjaga...seisi bilik dah nyenyak tdo...aku berani kan diri untuk turun dari katil..mengikut pengalaman lepas , lagi cepat aku berjalan lagi cepat blh kuar spital...tapi kali ni aku bukan nk cepat kuar spital..tapi aku nk tengok anak aku..Sebelum bergerak , aku curik - curik minum jeli gamat keluaran Luxor yang mak bagi.Jeli gamat ni aku dah guna sejak zaman Jepun ( anak yg nombor dua tau..bukan masa perang...) ternyata memang sangat berkesan...luka cepat kering ,  darah nifas senang keluar dan xder kesan sampingan untuk menyusu baby.Ceh..macam la aku boleh dpt  diskaun kalau promote barang diorng... he he he
Sepatutnya makan 2 sudu je..tapi disebabkan naluri keibuan yang memberontak , aku teguk je dari botol tuh....Pastu aku cuba menggerakkan kaki aku...Ya Allah sakit nya ......Aku tarik nafas dalam2...."Ini  Bukan pengalaman pertama Shima , come on....nak tengok anak x ? aku bagi semangat pada diri sendiri...Tiba2...."Kakak mau pegi mana , sudah blh trn ke? " Ibu muda dari Sarawak kat sebelah katil aku menegur...aku pandang dia sambil letak jari telunjuk kat mulut aku..."Shhhhhhh...jgn bising , nnt nurse datang..." Dia pandang je...dia nk tolong aku pun x boleh sebab dia lbh kecik dari aku , dan dia pun baru lepas operate...tapi baby ada dengan dia..aku? Bila aku tgk dia menyusukan anak , semangat aku makin kuat nak turun dari katil , ditambah pulak dengan baju aku yg dah mula basah dengan air susu..." Mesti dia nak menyusu " aku cakap dalam hati...Dengan susah payah , akhirnya aku berjaya turun dari katil ..Dengan wayar drip dan tiub kencing yang masih berselirat kat badan...aku seret kaki menuju ke bilik air...Sedang aku bersusah payah menuju ke bilik air..."Dik , camno kau turun dik...?" Aku ditegur oleh oleh mak guard yang tgh meronda.Aduh...suara dia punyalah kuat..serentak dengan itu aku tengok ada sekumpulan nurse tengah menolak stretcher patient yang baru bersalin.Aku pandang diorng dengan mata yg dah mula menakung air.Salah sorang dari nurse tu menghampiri aku manakala yang lain terus bawak patient tadi  kat bilik sebelah."Awak mana boleh turun lagi , kita belum cabut tiub kencing lagi , kalau nak apa2 tekan je loceng kat tepi katil tu...bla bla bla..." membebel pulak nurse ni.Baru je aku nk menjawab , aku dengar jeritan dari bilik sebelah...."Kak tolong , patient jatuh katil!!!!"  Akak misi yg membebel tadi terus berlari meninggalkan aku yang tercegat kat tengah2 bilik.

Tanpa buang masa , aku hayun kaki ke bilik air ,aku cuba bersih kan diri , basuh muka , basahkan rambut dan..aku cuba cabutkan tiub kencing..tapi x boleh .Tiba2 pintu bilik air diketuk dengan kuat "Kak , akak buat apa? " suara nurse tadi..Ek eh..dalam bilik air..mesti lh buat apa2 patut kat dalam bilik air...takkan shopping kot..aku mengomel sorang2...aku buka pintu pelan2..Nurse tadi masih ader kat luar rupanya..Aku senyum.."Akak ni kenapa ? Dah x leh tunggu besok ke?"...nurse tu x puas hati sebab aku ni degil sangat..sambil dia duduk kan aku kat wheel chair..." Saya nak tengok anak saya , dah 2 hari saya tak tau keadaan dia mcmne.Kalau lambat sangat nak bawak , saya pergi sendiri je." aku dah teresak2...dapat aku tengo dari ekor mata geng2 sebilik ada yang terjaga...he he he ...sori guys.."Kalau akak nak tengok anak , meh saya bukak dulu tiub kencing ni..tapi akak kena baring atas katil dulu ye..." dia berjaya jugak pujuk aku naik balik kat atas katil...sebelum dia cabut tiub kencing , aku tengok dia masukkan sesuatu dalam drip aku..."Apa tu.., ubat tidur eh? aku macam dah agak..." Eh bukan , ni ubat jgn bagi akak tumpah darah " ..tapi tak lama lepas tu mata ni macam ditarik2 untuk ditutup. Ceh!!!Nurse tu tipu aku...Dan akhirnya aku pun belayar lagi..
Gambar hiasan

8.00 pagi.....

Sebaik saja aku sedar , aku dapati semua tiub yang berselirat kat badan aku dah xder...Baju dah berganti ,stokin dah bertukar , katil pun dah tukar cadar lain ...hmmmm aku senyum sorang2...Aku x sentuh langsung bekpes yg diorng bagi...aku cuba turun lagi sekali dari katil.Tapi kali ni x der sapa yang tegah.Nurse yg lalu lalang pun senyum je.Ada yang offer nak tolong..tapi aku minta diorng tolong pandang je sebab aku tengok badan masing2 cinonit je...Ada jugak yang kena hempap ngan aku nnt ( berdasarkan pengalaman pertama dulu...he he he ).Sebaik berjaya turun dari katil , aku bancuh milo sendiri dan makan biskut yang mak bekalkan..Tiba2 tempat operate aku sakit.Mungkin belum bersedia nk terima makanan yang agak keras kot. Aku teguk sikit air milo ,sakit jugak .Aku keluarkan jeli gamat.Aku suap sesudu ke dalam mulut.Masih sakit lagi , Aku tarik nafas dalam2..."bertahan Shima , jangan bagitau sapa2..kalau x nnt x leh tengok anak " macam ada suara yang bagi semangat kat aku...Perlahan - lahan aku naik semula ke katil , menunggu doktor pakar datang round. Aku cuba lelapkan mata , menahan sakit di pangkal ari-ari..." Selamat pagi Shima" suara Dr.Hayati mengejutkan aku. Sepantas kilat aku bangun , semua yang ader di sekeliling katil aku terkejut.."Bangun pelan2 kak...luka akak tu masih baru.."tegur doktor pelatih..Aku senyum je.." Doktor , saya nak pergi tengok anak saya.." aku cuba menahan sebak tapi mata aku dah mula berair..Dr.Hayati srh aku baring..tirai ditutup , kain aku diselak...


Dr.Hayati : Bila buang tiub kencing ni? Sapa buang?
Aku         : Entahla..malam tadi kot.Nurse yang buang agaknya...


Kemudian doktor2 pelatih tu bagi penerangan pada Dr.Hayati , ada jugak diorng selitkan kejadian malam tadi...Dr.Hayati pandang aku sambil menggeleng2kan kepala.


Dr.Hayati : Mentang2 la dah ader pengalaman .Saya boleh bagi awak tengok anak , tapi t/hari sikit ye sebab kiter nak observe awak sekali lagi..
Aku         : Nak observe apa lagi doc , saya dah minum milo , saya dah makan roti , saya dah kencing . dah kentut , dan x muntah...please doc , bukak la plaster ni...saya nak tengok anak saya...( Aku dah mula nangis lagi...2 statement yg terakhir tu aku tipu sunat...hehe he ..nak tengok anak punya pasal...)


Dr.Hayati : Ok ok...don't cry.Nnt saya srh doktor2 ni bukak plaster awak.


Sebelum diorng beredar , sorang nurse yang x penah aku nmpak dtg ke katil aku , sambil bercakap ngan Dr.Hayati dia menghulurkan sebijik botol


Nurse : Doktor , saya nak minta ibu ni perah air susu pertama dia.Baby dia reject susu hospital.Dari semalam kita masuk air je...


Ya Allah...teruk sangat ke keadaan hero aku ni...


Dr.Hayati : Tak payah perah la , kejap lagi kite htr dia g tengok anak dia , biar dia nyusukan..
Nurse      : X boleh doc , anak dia disterilkan...


Perbualan diorng nih buat aku makin x sabar.


Aku : Cepatlah bukak plaster kat perut ni doc.(Aku dah merengek macam budak kecik)

Sambil buka plaster dan spray perut aku ....
gambar hiasan

Dr.Hayati : Jangan berkuat sangat Shima , awak sendiri pun lemah lagi...Nanti saya srh nurse htr awak dengan wheelchair.Kalau sakit dada bagitau tau.
Aku         : Apa yang jadi semalam sebenarnya doktor ?
Dr. Hayati : Denyutan jantung awak tiba2 terhenti dan baby x dapat bekalan oksigen yang secukupnya.So baby tgh diberi bantuan oksigen kat CCU..Jangan risau , dia selamat.

Setengah jam kemudian , aku ditolak ke Wad Baby , dalam pada ku dok risaukan anak aku ..Ada beberapa perkara yang bagi aku agak lucu telah berlaku sepanjang  perjalanan aku menuju ke Wad Baby...

Situasi 1 ( Kat luar wad aku )
2 orng makcik2 duduk kt bangku sambil pandang aku atas bawah...

Makcik A : Amoi...mau pegi mana ?
Makcik B : Baru bersalin sula jalan2 ka?

Tiba2 datang lak idea nakal aku ....

Aku : Saya mau pigi tengok saya punya bibi...( Aku ngajuk orng cina ckp melayu )
Makcik A : Bibi you dekat mana?
Aku : Bibi saya sakit lor...Ate talam wad bibi sane...
Makcik B : Sakit apa?
Aku : Lokter kate lia sakit tate ( Doktor kata dia sakit dada)
Makcik A & B : Oooooooooooooooooo.....

Sambil meneruskan perjalan aku sengih sorang2 , nurse yang tolak aku tu dah terbahak2 ketawa...Saje je nak hiburkan hati sendiri yang tengah risau ...keh keh keh.Sori ye makcik...

Situasi 2.( Kat wad baby..menuju ke katil anak aku )
Nurse yang terus bawak aku menuju ke tempat anak aku..Belum pun sempat aku bangun dari wheel chair...

Nurse Lain : Moi , you x boleh jalan2 tengok anak org lain..nnt doktor marah...Apa  nama you ?
Aku    : Siti Lailatushima...ni anak saya kan? ( Muncung aku menghala ke arah baby yg kat depan aku nih )
Nurse Lain : La ila Ha illallahhhhhhhh...Maaflah , saya ingat kan Cina tadi...he he he ...

Ada 2 3 lagi kisah lucu yang terjadi tapi meh aku nk habiskan cite pasal hero aku ni dulu.

Apa perasaan korang kalau kali pertama tengok anak korang mcm nih?

Barulah aku tahu...anak aku dijangkiti kuman dalam paru2...( lung infection)Aku tak dibenarkan menyentuh , mengusap , mencium dan menyusukan dia..Keadaan dia masa nih sangat "fragile"..Aku tahan airmata dari kuar..."Bertahan ye dik , ibu tau adik kuat...adik kan anak lelaki...." aku bisikkan kata2 semangat di telinga nya. Kebetulan masa tu doktor pakar ada kat situ , so aku pun tnya dari A - Z keadaan hero aku nih..

Segalanya berlaku semasa aku x sedar di dalam OT , baby terlalu lama di dalam perut tanpa bekalan oksigen. Team OT bertungkus - lumus menyelamatkan aku  dan anak ,  rupa-rupanya  diorng dh  maklumkan pada hubby samada akan kehilangan aku atau baby , atau kedua2nya sekali.Aku terdiam mendengar penjelasan pnjng lebar dr Dr.Hasri.Buat masa tu aku cuma blh perah susu dan diorang akan bagi pada baby melalui tiub.Dan sejak dari hari itu...aku jadi penghuni di wad pediatrik selama 2 minggu.Diorng bagi aku balik , tapi aku x sampai hati nak tinggalkan baby sorang2....

Bentan dan tumpah darah 
Sejak aku berada di wad baby , aku memang kurang berehat.Setiap kali ada doktor yg mendekati katil anak aku , aku pun menyibuk sekali." Boleh saya susukan dia ? " itu lah soalan yang selalu aku tanya...dan jawapannya...hanya gelengan dan " ususnya masih belum bersedia " itulah jawapan yang diberi...

Menjelang malam..suhu di bilik CCU ....16 darjah celcius..mak oiiiii...sejuknya..sweater yg dibekalkan oleh mak tak mampu memanaskan badan aku yg banyak lemak ni...aku menuju ke pantri , bancuh air milo dan makan beberapa keping roti untuk alas perut..Nurse dah bagi jadual untuk aku perah air susu selama 3 jam berselang.Aku tengok jam , masih ada 1 1/2 jam sebelum diorng "feeding".Tapi badan aku makin menggigil , dah pakai sweater , stokin 2 pasang , track suit , kain batik...aku masih lagi kesejukkan....bibir aku dah mula kering....dan tempat operation aku rasa kebas...aku cuba berdiri tapi x rasa apa2...nape nih...Nak minta tolong ...xder sapa pulak kat dlm pantri...Nak tak nak aku cuba jugak berjalan pelan2 sambil memegang palang di tepi dinding...Sampai dibilik , aku minta 2 helai selimut , Ya Allah sejuk nya...aku cuba bagitau pada nurse tapi suara aku x kuar.Akhirnya aku tertidur dalam kesejukkan....

Ayah...tolong buatkan solat hajat dan bacaan yassin...
Aku sedar ketika wad baby tiba2 menjadi kelam kabut dengan beberapa orng doktor dan nurse yang berlari2 kesana kemari ..Aku bangun dan cuba tengok apa yg berlaku.Dalam kerabunan aku tgk diorng dok kerumun katil anak aku...Kenapa nih...pastu aku dengar bunyi mesin ECG yang x henti2 berbunyik...ada kecemasan ke...? Dada aku dah mula berdebar2, pantas aku capai henpon...

Aku : Assalmualaikum mak , ayah ader?
Mak : Wa'alaikum salam . Ayah tengah mengaji...Kenapa? Cemas je suara kau nih...
Aku : Mak , minta tolong ayah bacakan yasin mak , kalau boleh buat solat hajat sekali eh...
Mak : Nape nih...cuba cerita...Bertenang...
Aku : Ma x tau , tapi diorng tgh kerumun katil baby...mesin jantung tu asyik bunyik je...Ma risau...

Talian dimatikan...

Bila keadaan dh mula tenang , aku capai spek dan turun dr katil.Hati aku meruntun2 nk tau apa yg terjadi..Tapi........semakin aku dekat ke katil anak aku....

Aku  : Nurse..mana baby saya?
Nurse : Baby akak kat sebelah..Tu baby baru masuk tadi...Baby akak dah x pakai mesin dah...

Fuhhhhhhh.....aku dh tersalah baby la tadi....Aku segera ke katil dia...juz blh tengok je , x leh pegang...hmmm ...dah mcm nengok kuih kat bazar Ramadhan pulak....he he he
Dah tak pakai tangki oksigen
Lepas sejam "berbual-bual" dengan baby . Aku pun kembali ke katil...Terkejut beruk aku bila aku tengok katil ku penuh dengan darah...Aku x perasan masa sibuk2 nak turun katil tadi...bila aku belek diri aku , baru lah aku ternampak drh kering memenuhi peha aku.Rupa-rupanya aku tumpah darah dan bentan malam tadi.Lepas aku maklumkan pada nurse , diorng tolong bersihkan aku dan bagi aku makan panadol, aku dipaksa untuk berehat.Dan aku pun ZzzzzzzzzzzzzzzZZZZZZZ

Jaundice pulak....
Pagi hari ke-7 anak aku hilang lagi...dia x der kat tempat biasa.Malas nk tanya kat nurse..aku round satu wad mencari baby aku yg missing in action...Akhirnya aku jumpa dia kat dalam bilik lain dalam keadaan camni...

Demam kuning pulak...tapi aku dah lebih tenang..biarlah dia kat sini ..asalkan dia selamat..Penat ah nak taip...jom layan gambar dulu eh...
di tidurkan dalam keadaan camni supaya x tersedak

baru lepas amik darah kat kaki...
kesian anak ibu..lepas amik kat kaki..amik darah kat tangan pulak.


Petang tu doktor benarkan kan aku menyusu kan  Syahir untuk kali pertama..Yahuuuuuuuuuuuuu.....

kekenyangan lepas disusukan dan hari pertama dibenarkan pakai baju
tengah tido pun blh posing tau

Dari pakai alat bantuan tangki oksigen , ke nebulizer , kemudian jaundice ...1 satu hari sebelum nak raya ,doktor kata aku blh bawak Syahir kuar..petang raya boleh masuk balik tapi aku minta jasa baik doktor supaya "menyimpan " dulu Syahir di wad ini...sebabnya...faham2 je lah ..time raya kan . Mesti banyak tangan yang nak mendukung , menggomol , mencium ..So ..untuk mengelakkan ada yg kecik2 ati...baik Syahir x payah kuar dulu....

Akhirnya...genap 2 minggu Syahir dah dibenarkan keluar , Alhamdulillah , doktor hanya bekalkan 4 jenis antibiotik untuk Syahir makan.Let's go home son...
 
Wokeh...cite dah habis...sekarang aku sangat sangat sangat hepi dengan kehadiran anak2 yang menghuru - harakan umah .He he he he ...
.

Thanks 4 reading.....jgn lupa jenguk aku lagi eh....see ya...

No comments :

.

.
.

.

.

.

.

.

.
.