Jumlah pengunjung setakat ini .

Google+ Followers

Sokongan korang amat , amat , amatttttt dihargai .... ummmmuuuah!

January 14, 2011

Bulat ke Bujur

Sudah hampir 2 minggu aku tidak mengajar...gara2 bertukar profession..teringat aku pada tahun 2009 ...saat yang tidak  diduga telah berlaku dalam hidup kami sekeluarga...berminat nak tau?..meh baca...enjoy reading..

Anak sendiri vs Anak murid
Aku telah mengubah suai  satu daripada 3 bilik tidur di apartment ku menjadi ala-ala bilik darjah , sebagai persediaan untuk mengadakan kelas tusyen.Dibantu oleh ibuku Puan Rusnah sebagai jurulukis , aku sebagai juruwarna dan ayah serta suamiku sebagai "juru komplen" he he ..Secara tak langsung aku telah "mendera" ibuku yang datang dari Negeri Sembilan untuk melukis  watak -watak kartun di dinding bilik. Dia memang pandai melukis , malah idea untuk "menyonteng" dinding bilik itu pun datang dari dia.Proses menyiapkan bilik berlangsung selama 1 minggu.Aku terpaksa menggunakan khidmat adik bongsu ku Qurratul Aini untuk  menjaga 2 orang puteri ku sementara aku menyiapkan bilik tusyen.Setelah semuanya selesai , maka secara rasminya kelas tusyen ku mula beroperasi pada 12/1/2009.

Hari berganti hari , dari hanya mengajar anak2 sendiri , jumlah anak2 muridku meningkat kepada 26 orang..Alhamdulillah..hinggalah pada suatu hari....jeng jeng jeng....

Aku sedang bersiap-siap memakai tudung di kamar ku apabila tiba - tiba ditegur oleh " Mr. Awang " yang baru keluar dari bilik mandi.

" Apsal perut ibu ni...nampak bujur..."
"Ala...ibu tau la ibu ni gemuk...tak payah la nak perli-perli "
"Eh! Abah bukan perli la..betul..perut ibu ni nampak lain macam"
"Ada - ada je la abah ni"...aku senyum dan  terus keluar...

Pandangannya yang nampak kehairanan tidak aku endahkan...

 Beberapa minggu selepas perbualan itu , aku rasakan ada pergerakan di dalam perutku..siap dengan bunyi "kruk kruk kruk.."..."cacing lapar"...he he he ..oops....untuk makluman pada tahun 2009 tu aku sudah hampir 2 tahun tidak "datang bulan". Menurut doktor ianya normal coz aku "full time breast feeding"..tapi masa tu baru aku perasan perut aku ni lebih buncit dari biasa...Maka aku menelefon suami untuk membelikan aku "Pregnancy Test Kit "..Sampai sahaj di rumah...hubby menghulurkan beg plastik berisi "barang" yang aku pesan...bukan 1 tapi 3 dia belikan untuk aku...semuanya lain- lain jenama.." Amboi..mcm marah je..." tegur aku..."Mr.Awang " cuma senyum.....

Selesai saja aku mengajar pada malam itu , kira- kira pukul 10.30 malam.Aku melakukan ujian pertama...dalam hati aku berdetik ...." tak mungkin mengandunglah..." Setelah melakukan apa2 yang patut..aku pun terus letakkam Test Kit tu kat atas sinki , dan terus mandi...Masa tengah lap - lap badan , aku sempat menjeling " benda alah " yang aku letak kat atas sinki tadi..."Eh...biar betul..." jantung aku mcm nk terkeluar ....pantas aku keluar bilik air dan mencari "teropong ajaib" ...cermin mata akulah...Sebaik sahaja aku dpt melihat dengan jelas...ini lah yang aku nampak .....
"hah...biar betul"

Aku tak puas hati , aku ambik lagi satu "benda alah" tu....tangan aku dah mula menggeletar...x sampai lima minit..keputusan nya tetap sama....Aku cubit pipi sendiri "ouch..." Nyata aku tak bermimpi...tapi hati aku masih menidakkannya...Aku ambik "benda alah " tu lagi satu dan yang terakhir..Ceh laki aku ni mcm tau2 je...
aaaaaaarrrrrrrrrggggggggghhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!

Sungguh aku x percaya...aku berlari ke ruang tamu mencari "suspek utama"......

"Abah....g tengok kat dalam bilik air.." aku bercakap dalam keadaan separuh menjerit...
"Apsal , macam baru nampak hantu je..? balas Mr.Suami lalu bingkas ke bilik air.

Aku tak menjawab tapi terduduk kat atas sofa .Perasaan aku bercampur - baur ketika itu.Tiba - tiba , aku dengar suara orang ketawa macam baru menang peraduan Gores dan Menang. Anak -anak dara aku terpinga-pinga tengok abah diorang ketawa macam jin....huargggggghhhhhhh......

"Abah dah agak , mesti dalam perut ibu tu ader baby...ki ki ki..." dia cakap sambil memeluk Si Jepun , anak dara ku yg nombor 2...
"Kiter nak dapat adik kakak..." dia menarik Nurul ke dalam pelukannya dan mencium kedua-dua anak dara tu..
"Nape ibu , macam x suka je..." baru dia perasan riak wajah aku.
"Bukan x suka , tapi ibu pelik , ibu makan ubat , macamne leh lekat pulak?"..aku tersandar sambil mengusap perutku...

Untuk pengesahan kami buat scan di klinik. Sah aku mengandung , tapi usia kandungan tidak dapat dipastikan sebab x berapa clear.Doktor anggarkan mungkin baru berusia 2-3 minggu.Doktor minta aku datang lagi ke klinik dalam masa sebulan untuk  scan lagi.

.
Berita mengejut untuk Wan Cikgu...
Pulang saja dari klinik , aku terus capai henpon...mendail nombor bonda.Ternyata dia sangat terkejut dengan berita yang aku sampaikan.."Bak sini mak nak cakap ngan Rohaizam..."pinta mak sambil ketawa..."Nah , mak nak cakap" aku hulur henpon pada abang...Aku tengok abang tak henti - henti ketawa diselangi dengan.."yelah...yelah...mana zam tau...yelah..yelah...terima kasih mak..." pastu dia pas balik henpon tu pada aku.."Apa mak cakap?" aku pun mula mengkepohkan diri..."Hmmm..mak kata jaga anak dia baik2...jangan lasak-lasak..

Selang beberapa hari..emak menelefon ku...dia maklumkan pada aku yg dia bakal dapat cucu kembar tahun ni....Rupa-rupanya kakak aku pun mengandung...Alhamdulillah..setelah sekian lama , akhirnya dia mengandung untuk kali ke-2...dia bakal bersalin pada bulan 11..aku...hmmmm..belum tau lagi...menurut anggaran doktor maybe dalam bulan 10....tapi tunggulah lagi sebulan.

Masa terus berlalu....
Aku alami alahan batuk yang sangat teruk...semua ubat yg diberikan oleh klinik tidak memberi kesan.Pada masa yang anak aku yg ke -2 ..telah menunjukkan "kecemburuan"...yang peliknya..setiap malam tepat jam 3 pagi , dia akan menangis dan memeluk perut aku...kedua-dua perkara ni berlarutan hinggalah ke saat aku nak bersalin..

.
Sorrylah kalau en3 kali ni agak panjang...he he he ...

Seperti yang dijanjikan , aku ke klinik untuk scan perut ni...pusing punya pusing...doktor bagi tarikh aku dijangka bersalin pada 3/10/2009. Menurut kata doktor , aku akan bersalin secara pembedahan sebab dah dua kali aku dibedah , peluang untuk bersalin normal sangat tipis..Tapi doktor masih belum puas hati , dia minta aku datang lagi ke klinik untuk scan...dalam masa 2 bulan akan datang...

Diam tak diam sudah  bulan Mei...Aku pulang ke kampung halaman untuk meraikan majlis pertunangan adik lelaki tunggal ku...semasa majlis berlangsung..ramai yg menegur perut aku ni x macam pompuan mengandung 3 bulan...hmmmm...aku diam je...ader juga sedara - mara yang terperanjat...mau tak nye...diorang fikir aku mengandung anak sulung...rupa-rupanya ....yang no-3...he he he ...salah aku jugak...jarang - jarang balik kampung...alah..kalau aku balik kampung pun , xkan aku nak war- war kan pada seluruh rakyat jelata yang aku ni dah beranak - pinak...Gilo ko?...Orang yang paling happy sekali adalah ibuku...yelah...aku ngan along masing - masing membawa perut yang memboyot....dah macam pertandingan perut sapa besar..

Kembali ke Johor...

Beberapa hari selepas pulang dari kampung , aku ke klinik untuk buat scan kali yang ke-3.Kali ni ditemani oleh my Hubby dan anak-anak dara , semuanya masuk ke bilik doktor.Sebaik saja dr. Aida meletakkan scanner kat atas perut...

"Ya Allah.....Shima...cuba tengok nih..." cemas je suara doktor ni...apsal?
"Cuba tengok kat monitor ni , ni bukan 3 minggu ni....tapi...." suara doktor terhenti kat situ..Abang mendekati skrin pastu aku tengok dia senyum..."Eeeeeee , dia tengah nyonyot tangan dia lah ibu.."

Aku x puas hati , aku suruh doktor dekatkan monitor ,hah!!!!biar betul...takkan dalam masa dua bulan dah jadi macam ni....
gambar hiasan ...tapi keadaan masa tu lebih kurang mcm ni la...

Setelah diukur...kandungan sudah masuk minggu ke 23...maknanya sudah hampir 6 bulan..Fuh!!!Sungguh aku x sangka..Lain betul  pengalaman aku mengandung kali ni..memang aku ader rasa pergerakan , tapi kurang aktif , mungkin kerana kulit perut aku ni tebal kot...dan apa yang peliknya aku tidak mengalami "morning  sickness" , tapi "night sickness"...he he he ..istilah tu aku yang reka sendiri...sebab nya hampir setiap malam aku akan rasa loya dan muntah2...kadang2..aku tengah tidur pun , boleh bangun muntah...uwekkkk...

Pada bulan Ogos , aku terpaksa "mencutikan" kelas tusyen.Bukan setakat kelas tusyen , anak2 dara aku pun telah "bercuti" kat rumah atuk ngan wan.Atas nasihat doktor , aku diarahkan untuk berehat secara total kerana tekanan darah aku tidak menentu...kejap tinggi....kejap rendah....Lagi 3 hari umat Islam seluruh dunia nak berpuasa , abang hantar aku balik kampung....macam biasalah...Hospital Kuala Pilah..ermmmm...harap-harap x jumpa lagi dgn Dr. Ida Lilywati....masak aku kena bebel dengan dia nanti...ha ha ha ....

Aku sempat berpuasa selama 7 hari jer...atas nasihat doktor , aku tidak dibenarkan berpuasa kerana tekanan darah aku sangat rendah dan berat badan turun mendadak...Pelik...masa ngandung 2 org anak dara tu , tekanan darah tinggi....yang ni tekanan darah rendah pulak...Genap 36 minggu usia kandungan , aku dimasukkan ke hospital .Doktor beri tarikh pembedahan 11/9/2009.Maknanya ada lagi seminggu sebelum hari pembedahan , aku balik pulang semula ke rumah mak...Kali ni abang tiada disisi kerana dia bertugas di Johor...tapi aku tahu dia sentiasa mendoakan semuanya selamat.

Aku kembali ke hospital pada 10/9/2009.Aku sudah berada di labor room seawal jam 6.30 pagi..ditemani mak dan adik bongsu ku...semasa berada di dalam kereta , aku tengok anak2 dara aku  tu pandang aku sayu je....sedih lak aku.....aku peluk keduanya dan cakap.." nanti ibu keluar bawa baby untuk kakak ngan Qira ye...tak lama...lusa ibu keluar..." ceh konfiden je aku cakap...mentang2 lah dah ader pengalaman...

Ok...kiter sambung citer kat hospital....
Aku dimasukkan ke wad...Dr.Hayati , Dr. Syaripah Aini ..aku jumpa lagi dengan diorang...tapi diorang dah jadi Doktor Pakar...juz memantau kerja2 doktor pelatih...maka bermulalah pengalaman yang takkan aku lupa sampai mati...apa kes....he he he ...next en3  ye.....thanks for reading......
Post a Comment

.

.
.

.

.

.

.

.

.
.