Sokongan korang amat , amat , amatttttt dihargai .... ummmmuuuah!

Jumlah pengunjung setakat ini .

January 19, 2011

Apa Salahnye GH ?

Per"chat"tingan antara 3 ibu ( aku , ummie triplet dan ibu Adam ) telah menyedarkan aku bahawa anak - anak adalah segala-galanya...oh..teringat pulak janji aku nak hapdet cite untuk en3 yg lepas

ok..sebelum aku start cite kat en3 nih ..aku nk minta maaf dulu kalau ader yang tersinggung dgn apa yang akan aku tulis nih....bukan nak memburukkan sesiapa , cuma nak berkongsi pengalaman.
Ibu Eita dan heronya..Adam Haikal
Ummie Linda dan anak , anak dan anaknya.


Inilah nasib seorang ibu yang xxxl....

Aku dimasukkan ke wad sehari sebelum pembedahan , ketika kaki melangkah ke wad , nurse yang mengiringi telah menempatkan aku di bilik first class..eh..bila pulak aku minta bilik first class? Aku pandang muka mak...Nurse tu macam faham apa yang kitorng fikirkan.." Awak duduk kat bilik ni dulu ye..katil awak belum dikemaskan lagi.." La..macam hotel pulak kan...he he..Selepas memastikan semua barang keperluan aku , emak pun balik ke Bahau dan berjanji akan datang  sebelum buka puasa.Kesian mak...Sepeninggalan mak , aku  pun baring2 atas katil...baru je mata ni nak lelap , sorang doktor lelaki bangsa India masuk."Bangun kak , saya nak pasang branula."  Branula ...apa menatang tuh...Pastu aku tengok doktor tu bawa satu bekas , ada jarum , ada air dan ada kapas...dan aku nampak benda nih..
Sebaik saja aku nampak branula tu..aku dah mula baca apa2 yang patut.."ala..prosedurnya sama jek..relaxla.." aku pujuk diri sendiri , ntah nape ntah tiba2 lak aku jadi gabra..Getah diikat di pangkal lengan aku...doktor tu duduk kat di birai katil ,dicapainya tangan aku diletak kat atas peha ...pastu dia genggam pergelangan tangan aku , dijentik2nya...mak oiiiii..kasarnya....muka aku dah mula berkerut...doktor tu perasan aku buat muka camtu.."tahan sikit ye kak , saya x jumpa la urat darah akak ni...dulu pnh masuk hospital tak ?" doktor tu bertanya sambil menyapukan kapas lembab kat tangan aku..Aku angguk je...sambil memerhatikan jarum branula yang dah mula mencecah kulit tangan aku...aku tarik nafas dan menahan lama2....jarum branula dipusing2 kat doktor tu..dan..."Alamak...x boleh la kak..kulit you tebal sangat...kite buat kat tangan yang sebelah lagi la..." doktor tu menggeleng2kan kepalanya sambil mengelap darah yang mula menitis ...

Mata aku dah mula berair...kasarnya doktor nih...dia kuar dari bilik ..."tunggu kejap ye , saya ambik branula baru"...sebaik saja pintu ditutup , aku gosok2 tgn aku yg dah mula bertampal ngan plaster...sabar Shima sabar....Doktor muda tu masuk balik...dia ulang prosedur yg sama kat tangan kiri aku pulak..baru je jarum branula nak cecah kulit aku...henpon doktor tu bunyi..."pegang jap kak"..ek eh..doktor tu srh aku pegang branula tu sambil seluk henpon dlm poket seluar dia...korang bayang kan ..sambil ckp tepon , dia cucuk branula kat tangan aku..dan dia gagal lagi masukkan branula.." Adoi!!!!!..." aku separuh menjerit...saje je buat camtu..sebenarnya xder la sakit mana pun..tapi hati yang sakit. "..Dia terperanjat dan terus matikan talian..."Janganla jerit kak..kulit akak ni tebal sangat....nnt saya panggill staff nurse la pasang branula .." x der dia nak minta maaf ..tapi terus buka pintu dan kebetulan ada cleaner yang lalu kat luar bilik tu , dia srh bersihkan darah aku yang menitis kat lantai...

Dada aku mula berombak, cepat2 aku kesat airmata yang dah nak kuar...Astaghfirullahalazimmmmm....

Beberapa minit kemudian aku dipindahkan ke wad biasa.Belum sempat nak naik atas katil doktor tadi datang balik..kali ni dia bawak lagi sorang geng dia..." Hulur tangan kak " dia duduk sambil terus tarik tangan aku...dia ulang prosedur yang sama , tapi kali ni kat bahagian lengan...tapi masih gagal...aku diam je...tapi dlm hati...@#$%^^!!!!..."Dulu pun you gemuk jugak ke kak? "doktor tu tanya aku...aku senyum sambil angguk kepala...." Susah la macam ni kak, kalau x pasang branula macam mana mau masuk drip?"..ek eh..dia tanya aku pulak..." Kite try sebelah sana pulak ye..." hati aku dah mula panas...patient lain yang ada kat dalam wad tu cuma jadi pemerhati...Dia ikat getah macam tadi...tapi kali ni lebih kuat...prosedur yang sama ...tapi kali ni memang sangat sakit , sambil cucuk jarum doktor tu tepuk - tepuk lengan aku...sampai ke satu tahap...."Dah la doktor , sakit...."suara aku dah separuh merintih....."Kita kena buat jugakkan , kalau x macam mana nak masuk drip?"....doktor tu bercakap dengan nada separuh menjerit....malunya aku...."Bagi saya rehat dulu , kejap lagi doktor buat la balik..."air mata aku dh menitis...2 org doktor tu pun pergi sambil ckp dlm bahasa yang aku x faham ( cakap tamil la...)

Tiba masa makan tengah hari...sebijik nasik pun x masuk dlm perut , aku tepon abang , mengadu kat dia..."Sabar la ibu...ibu kena makan , kesian baby...".pujuk nya...Aku paksa jugak tekak ni untuk telan makanan yang disediakan. Sedang aku menyuap , doktor2 tadi masuk dengan geng 2 dia yang lain..6 orang kesemuanya...diorng nk tngok tangan aku....cakap2 sesama sendiri dan tiba2 aku tertangkap sesuatu yang sedang dibicarakan .."let's try on her feet"...hah!!!!..nak try kat kaki...ini sudah lebih...aku diam saja..menunggu masa untuk bertindak...tapi aku tgk diorang terus beredar....aku mengetap gigi....

Pukul 2 petang...
Geng2 doktor tadi sibuk berlegar2...rupa2nya diorang ni doktor2 pelatih...diorang sedang mengerumuni sorang lagi doktor yang nmpak agak tegas..ek eh..sekali imbas aku tgk macam lecturer kesayangan aku lah Cik Marene...tapi dia ni rendah sket...diorang bergerak dari satu katil ke katil lain sambil memberi penerangan ringkas pada "cik marene" tu...sampai giliran aku.....Dia senyum sambil bagi salam...sambil mendengar penerangan dari doktor yang "mencucuk" aku tadi , sambil dia membelek kedua2 belah tangan aku.."Nape tangan akak ni banyak plaster?" "cik marene" tu tnya aku (aku lupa apa nama dia)...Aku senyum sambil pandang 2 orang anak buah dia yang telah mengerjakan tangan aku pagi tadi..." Doktor tanyalah anak buah doktor"...selamba je aku jawab sambil memuncungkan mulut aku  pada diorang...Setelah mendengar penjelasan dari diorang...dia berkata sambil menulis sesuatu kat fail aku..." give me full report toninght an make sure this mother already on her branula by today before you leave, otherwise don't blame me if something goes wrong with your results..." ha ha ha  hambik kau...aku buat2 tak faham kononnya aku ni bangang la x tau ckp omputih....sebelum beredar..tiba2 salah seorang dr doktor yg mengerjakan tangan aku tadi sempat pulak perli aku..."kak , tolong carikan urat kat tangan akak tu ye..supaya senang kitorng nk cucuk petang karang"...aku senyum jek...nantilah kau...

Pukul 4 petang...
Diorng kerjakan lagi tangan2 aku...kali ni ader 2 doktor pelatih lain yang turut serta..masih tidak berjaya...sejak dari pagi hinggalah ke petang sebanyak 7 kali percubaan mencucuk jarum branula ke tangan aku...masuk yg ke-8..aku dah hilang sabar bila salah sorang dari diorng tiba2 mengesyorkan untuk pasang dekat kaki....aku tak tau dari mana datang kekuatan aku untuk menjerit...." Hoi , don't make me like a fool , call your staff nurse now!!. Terkejut 4 orang doktor pelatih tu ..salah sorang dr diorng cuba menyabarkan aku..."Apa sabar2 , awak buat main je ngan nyawa orang ye...dah masuk kali ke-3 saya bersalin kat hospital ni tau tak , meh sini saya cucuk branula tu kat tgn awak2 suma..nak?" aku dah mcm org kena histeria..menjerit sambil airmata berjuraian...sorang staff nurse yg terdengar kekecohan yg berlaku meluru ke katil aku...aku kenal staff nurse ni..tapi lupa nama... disuruhnya 4 org doktor tu beredar dan dia suruh adik2 jururawat pelatih tuamkan tangan aku....

Pukul 6 petang...
Mak ngn ayah datang menjenguk.Banyak jugak makanan yg diorng bawak...Belum sempat lagi ayah duduk di kerusi ...." Apsal banyak sangat plaster nih?"...aku telan air liur...airmata dh mula bercucuran...selesai je cite aku...Puan Rusnah dah mula nk tunjuk taring dia..."Kau tunjuk kat mak mana satu doktor yg kuang hajar tuh..." mak mana yang boleh sabar tengok anak nya diperlakukan macam tu kan? walaupun anaknya tu dah berlaki...he he he ..."Hish Nani ni..." ayah menegur...cuba menyabarkan mak.."kalau jadi apa2 kat kau mak saman hospital ni..." uish..sampai nak main saman saman la pulak.. Untuk menyelamatkan keadaan aku ubah topik perbualan , aku tanyakan tentang anak2 dara aku....Lagi 1/2 jam nak berbuka..ayah ngn mak pun balik...sebelum beredar mak sempat berpesan.."kalau ada apa2 hal nnt call mak"..kukucup pipi mak ngan ayah dan sampaikan salam peluk cium untuk puteri2 ku di rumah..

Pukul 8 malam.....
Doktor2 pelatih tu round sekali lagi. Tapi kali ni "Cik Marene" tu ditemani oleh 2 orang doktor yang sangat sangat sangat aku kenal...Dr. Hayati dan Dr. Syaripah Aini...Sampai aje kat katil aku...

Aku : Assalamualaikum doktor. - aku senyum kat semua doktor2 kat depan aku.
Dr.Hayati : Waalaikumsalam.Eh !Macam kenal la.Anak buah Dr.Rozanna kan.?
Aku : Ye.Jumpa lagi doktor kat sini.
Dr.Hayati : Ni kenapa tangan bertampal2 plaster ni?

Jeng jeng jengggggggggggggggg...aku suka soalan tu...ha ha ha

Aku : Entahla.Lemak kat tangan ni tepu sangat kot..7 kali nk on branula, tak lepas lepas...
Dr.Hayati & Dr. Syaripah : 7 KALI ?????

Masa tu aku tengok muka doktor2 pelatih tu dah pucat lesi...bukan aku nk mengenakan diorang...salah ke orang gemuk mengandung ?

Dr.Hayati:Panggil semua kawan2 you ke sini.- semua sekali ada 8 orang doktor pelatih kat depan aku.
Dr.Hayati : Kalau xder sorang pun yg boleh on kan branula kat patient ni, you all semua x blh balik.

Serentak dengan itu Dr.Hayati dan Dr.Syaripah pun beredar ke bilik lain.

Pukul 10 malam....
Setelah beberapa percubaan akhirnya branula berjaya dipasang kat pangkal lengan aku.Sebelum tido aku sempat mengira jumlah plaster yang ada kat kedua2 belah tangan aku...12.....hmmmm...demi anak....

Pukul 3 pagi....
Aku x boleh menggerakkan tangan kanan. Hilang ngantuk aku bila aku tengok lengan aku dah jadi macam lengan popeye...(boleh bayangkan tak?)..."Nurse...nurse...tolongggggggg!!!!" Sorilah, aku terpaksa mengejutkan semua orang yg tengah lena tido. "Kenapa dengan lengan saya nih?"...Aku tengok air dalam botol drip dah habis...nurse tu cepat2 cabutkan branula kat lengan aku..tapi air masih x keluar..aku panik...."Kenapa buat saya macam ni" aku tanya kat staff nurse tu..."Maafla kak, diorng dh tersalah pasang. drip tu x masuk kat dalam...."  "Ya Allah !!!!!Habis tu , tangan saya ni macam mana?" nurse tu urut2 tangan aku dgn harapan  bengkaknya akan surut.Menjelang pukul 6 pagi barulah tangan aku kembali ke bentuk asal...Alhamdulillah...

Pukul 6 pagi..
Aku dah siap-siap mandi , pakai bedak..cewah macam nak g jalan2 pulak...staff nurse bawa aku ke bilik ECG..semasa kat dalam bilik tu..doktor yg mula2 cucuk branula kat tangan aku tu muncul...aku ingatkan dia nak perli aku lagi , rupa-rupanya. " Kak , saya minta maaf .Saya tau saya buat silap.Kiter cuba sekali lagi ye kak.Kalau saya gagal kali ni , confirm saya kena extend lagi setahun. "Baru je doktor tu nak ikat getah kat lengan aku ..aku pegang tangan dia.."Kalau you buat kerja atas dasar nak dapat markah , you takkan berjaya on kan branula tu .Tapi kalau you buat kerja atas dasar sense of human being ..nothing is impossible.." ceh..sempat pulak aku bagi kaunseling free kat dia..Tak jadi pulak dia ikat lengan aku...Dia terus bangun menuju ke sinki dan basuh muka .." Akak tunggu kejap ye , saya nak g amik fresh air kejap " aku angguk je...Akhirnya doktor tu berjaya on kan branula..Dan doktor tu jugaklah yang menemani aku semasa didalam OT..

Pukul 7 pagi....
Setelah semuanya siap sedia , aku cuba menenangkan diri sementara menunggu waktu melawat...Aku akan ditolak ke OT pada bila2 masa sahaja.15 minit kemudian orang yang ditunggu2 muncul jua.Suamiku....Dari jauh dia dah senyum...kesian dia ...mesti dia penat sebab baru sampai dari Johor.Wajah nya nampak marah bila dia tengok keadaan tangan aku.Aku senyum je..Pastu mulut ni tiba2 je gatal nak tanya..."Dah tengok keadaan ibu macam ni tahun depan nak kena ngandung lagi?"...Ouch!!!!Dia cubit pipi aku.."Ibu ni..kite risau, dia blh buat  lawak pulak"....

Pukul 7.45 pagi.....
"Kak , kiter dah nak htr akak nih...blh la bagi suami beg tangan dan barang2 yang berharga."
Suara staff nurse mengejutkan aku . Aku pegang tangan suami.Aku x tahu kenapa kali ni aku rasa lain ...."Kalau jadi apa2 kat ibu , abah janji ye..carik ibu yang lebih baik dari ibu untuk anak2 abah..." tenang je aku ungkapkan kata2 tu...apsal aku ni...Pantas abang memeluk aku , kami nangis sama2...."Jangan fikir yg bukan2 ibu, abah sayang ibu..banyak2 beristigfar ye..." abang cuba memujuk.

Hanya dengan satu tegukkan
Sebelum aku ditolak menuju ke OT , sorang staff nurse bagi aku minum sesuatu dalam bekas kecik...kecik sangat bekas nya ,macam bekas untuk minum ubat batuk.Alamak...ni yang den lomah ni...."Er...wajib ke minum air ni kak , bau nye je dah macam kencing kuda." senyum lebar nurse dan orang 2 sekeliling yang dengar aku cakap."Wajib kak , air ni untuk mengelakkan akak kena sawan masa pembedahan" terang nurse tu.Demi anak , aku telan la jugak air tu...perghhhhhhhhhhh...dah la x leh minum air lain lepas minum tu...hampir je aku muntah.Tapi aku tahan kan.Semasa diorang dah mula menolak aku ke Ot , aku dpt rasakan yang jantung aku berdebar kencang , tekak rasa loya dan pandangan aku berpinar2.Tapi aku x bagitau sesapa , mungkin sebab aku x makan sejak malam tadi...Selepas bersalaman dengan abang pintu Ot pun ditutup....

Apa cerita pulak kat dalam OT......he he he ...x reti2 ke....TUNGGUUUUUUU

1 comment :

Rusnah said...

tulah maser tu tak citer habih...kalau tau camni...mmg kena leter Doktor2 tu.....bloody FOOLLLLLLLl

.

.
.

.

.

.

.

.

.
.