Jumlah pengunjung setakat ini .

Google+ Followers

Sokongan korang amat , amat , amatttttt dihargai .... ummmmuuuah!

December 03, 2010

Si Montel Ke Sarawak...


Rentetan dari cerita aku menang pertandingan bercerita masa darjah 5 tu..aku pun mula masuk mcm2 pertandingan bercerita...hinggalah ke saat aku nk peksa UPSR , aku msh lagi aktif masuk pertandingan. Kenangan  yg paling best sekali masa ni..aku dapat g Kuching , Sarawak. Wakil Negeri Sembilan untuk Pertandingan Bercerita Kisah2 Nabi. First time naik belon...memang jakun yang amat!!!!

Macam Pergi Holiday!!!!
Sampai kat sana...aku lupa jap yg aku datang ke negeri Miow Miow ni untuk bertanding...aku dh lupala nama sekolah tempat kitorang menginap tu tapi yang penting sekolah tu, asrama nya rumah panjang dan mandi guna air yang keluar ikut buluh...peh..best...

Peserta2 lain semua sibuk prepare untuk pertandingan , tapi aku....sibuk gak..sibuk membuta...Cuaca kat sana membuatkan mata aku ni layu je...Aku dapat tempat ke-4....Padan muka aku...

Persiapan Sebelum Pertandingan.
Sebulan sebelum ke Kuching , JPNS (Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan ) dah training semua peserta kat SMAP Labu . Maka mak ngan ayah akan htr aku kat sekolah tu setiap petang jumaat dan jemput aku balik pada hari Ahad.Sekolah agama ni mmg best..kemudahan yang ada kat sekolah mcm hotel 5 star...tempat yang paling best..mestilah dewan makan...sebab...budak2 nye x yah beratur...makanan dh terhidang atas meja...mcm mkn kat umah...

Dato Isa Samad dan Kerusi Roda
Saje nak ajak korang flashback jap...sebenarnya masa aku di peringkat Negeri , satu insiden telah berlaku...lagi 2 hari nak bertanding kaki kiri aku terseliuh...mana taknya..x sedar badan tu "slim" aku blh main kejar2 ngan kengkawan aku dan tanpa sedar kaki aku terperosok masuk ke dalam lubang..sakitnya ..Tuhan yang tau...

Dipendekkan cerita masa pertandingan tu aku menggunakan kerusi roda..sebenarnya bukan kerusi roda pun...kerusi office yg ader roda tu je...dalam keadaan sakit dan malu..(ye lah..depan YB) aku pun buat muka selamba...sambil ingatkan petua "best " yg ayah bagi tu....dan akhirnya...tanpa sedar... habis je aku bercerita aku berdiri sambil melambai2kan tangan..ala2 miss universe...dan ....tiba2 salah sorang juri yg ader kat depan pentas tu menjerit " kain kau nak terlondeh dik!!!!!"

Ooops!!!nasib baik aku sempat pegang kain songket yg aku pakai...malunye sioooot....
Bila nama aku diumumkan sebagai pemenang...sekali lagilah kena naik pentas....dengan jln yang terhencot0 hencot...sambil salam ngan Dato' Isa dia sempat gak usik aku..." Sok nanti g Sarawak ikat kain kau ngan tali rafia yo daro...."lebih kurang camtu la dialog nye yg aku ingat...sampai sekarang kalau aku lalu kat sekolah Menengah Kebangsaan Tampin...memori ni akan membuatkan aku sengih sorang2...



Baju Kurung 2 inci
Mcm2 persiapan yg kitorng lakukan sebelum berangkat ke Kuching...salah satunya..pakaian seragam..
Suatu hari masa kat SMAP Labu , tailor dtg nak ukur bdn kitrg...dan mcm biasa..dlm ramai2 peserta aku la yang paling gebuzzzzzzzz....."Hmmmmm....part mengukur yg malas ni... " Sebaik saja pita pengukur melilit pinggang aku ( aku ada pinggang ke? ) , aku masukkan dua jari kat celah pita pengukur...aku ingatkan xder org yag perasan , rupa - rupanya Ustazah Hasnah nampak apa yang aku buat...

Ustazah Hasnah : Apsal buat camtu Shima
Aku                   : Takut nanti bila baju dah siap badan saya makin besar ( Bercakap sambil mata melilau nengok kiri kanan ...takut ada kengkawan lain yang dengar )

Ustazah tu senyum je....Bila baju tu siap....Masya Allah...punyalah besar...aku ingat lagi komen ayah bila dia tengok aku pakai baju tu..."Ni baju ke selimut ?"

Tak pasal2 mak aku kena kecikkan baju tu....hi hi hi...sori mom...

Post a Comment

.

.
.

.

.

.

.

.

.
.