Jumlah pengunjung setakat ini .

Google+ Followers

Sokongan korang amat , amat , amatttttt dihargai .... ummmmuuuah!

October 09, 2014

HANYA ANGKA BAB 3


        Tersenyum lebar  Izzah  melihat  sepuluh  jemarinya yang  berinai. Susunan  dulang-dulang  hantaran di tepi katil dikira berulang  kali. Bagai  mimpi, akhirnya  ibunya  menerima  lamaran  Asrun. Orang yang  bertanggungjawab dan  memainkan  peranan utama dalam usaha  memujuk ibunya  adalah  Nek Som. Tanpa pertolongan  neneknya, mungkin  hasrat Izzah  akan  terkubur  begitu  saja.

“Amboi! Baru  nampak  dia senyum. Kalau tidak  tu, muncung  tu  boleh  diikat  dengan reben!”

      Izzah  tersipu. Merona merah  wajahnya  disakat  Rahimi, abang  sulungnya. Izzah  mengemaskan  sila, memberi ruang pada  Rahimi  duduk  di  birai  katil. Kepalanya  diusap  perlahan. Makin panas wajahnya  diperlakukan begitu.

“Along  tak nak membebel  panjang, tapi  along  cuma nak  tanya. Izzah  yakin ke dengan keputusan yang  Izzah buat  ni?”

       Izzah bersabung  pandang  dengan  abang  sulungnya.  Dengusan  halus terhembus dari  bibir mongelnya.  Naik  bosan  Izzah mendengar  soalan  itu.  Namun apakan  daya. Senyum  di  wajah cuba diukir  semanis mungkin untuk menutup  kejengkelan di  hati.

“Along,  setiap  orang akan melalui  pengalaman  pertama. Izzah  memang  yakin  dengan  keputusan  Izzah.  Tapi  kalau  masing-masing  tak  bagi  peluang, macam  mana  Izzah  nak  buktikan  pada semua orang? Janganlah layan Izzah  macam  budak  tadika. Adik  along  ni  dah  besar tau.”

“Amboi! Pandainya dia menjawab. Izzah Mazuin Binti  Azizi, orang  sekeliling  awak  ni risau  sebab  awak  tu  masih  muda. Asrun tu, sepuluh  tahun bezanya  dengan  Izzah. Along  takut...”
“Alah! Nak  takut apanya? Kan, dia  dah  janji akan  ikut  setiap syarat  yang mak  bagi. Dia  tu  gentlemanlah  along. Dia  takkan mungkir janji. Percayalah cakap  Izzah.”

     Laju Izzah  membidas kata-kata Rahimi.  Dia  bingkas  bangun dan masuk  ke bilik air. Henna  yang  sudah  kering  dijemarinya  dibasuh pantas. Usai  inai  di jarinya  dibersihkan,  Izzah  tidak  terus keluar dari  bilik  air. Sengaja  dia  berteleku  di atas tandas.  Malas  nak  menadah  telinga lagi untuk mendengar ocehan  Rahimi. Apalagi  yang hendak  dibebelkan? Ibunya Zaleha  sudah  meletakkan  syarat. Asrun telah  pun dengan senang hatinya  menerima syarat-syarat  yang diberi. Jadi  tak perlulah  ada pertikaian  dari  ahli keluarga yang  lain lagi.

     “Tak payahlah  nak menyorok  dalam bilik air tu. Mak andam dah  datang  ni. Siap cepat. Lepas Asar nanti  awak  tu  nak  bertukar title...”

      Izzah mencebik  mendengar perlian  Rahimi. Bengang juga  sebab Rahimi  mampu  menghidu  helahnya.  Tapi  cuma  sebentar. Senyum kembali  melebar apabila  ternampak  deretan busana dan peralatan mekap tersusun di  atas katil  sebaik  sahaja  dia keluar dari bilik  air.

“Kak Zila,  mekap lawa-lawa tau. Izzah  nak  jadi  orang yang  paling cantik hari ni.  Biar semua  orang ternganga tengok Izzah.”
“Lawa tu  bukan  setakat  luaran  Izzah.  Dalaman  kita  pun  kena  cantik  juga...”

      Izzah  tersengih  lebar.  Tak tahulah  samada  dia  faham atau  tidak  bahasa  kiasan yang  dilontarkan  oleh Zila. Apa yang  pasti  saat  ini,  hatinya  sedang  berbunga-bunga.  Taman  bahagianya  sedang berdaun  lebat dan  berbunga segar. Adakah  Izzah  mampu  mengekalkan  kesegaran dan keharuman  taman  cintanya?

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

“Terima kasih  mak. Saya janji  akan  jaga Izzah  sebaik mungkin...”

      Asrun mengucup  tangan  ibu  mertuanya. Zaleha senyum  nipis. Kepalanya mengangguk  perlahan.  Asrun beralih  pula  pada Nek Som.  Orang  tua itu  cuma tersenyum.  Kepala Asrun ditarik  lembut lalu  dicium  ubun-ubun  suami  cucu kesayangannya itu. Tiba  giliran  Izzah. Tiada kata yang mampur  dilafazkan. Hanya airmata  kegembiraan  yang  tak henti-henti  mengalir  di pipi  di saat  dia  memeluk  tubuh  kurus  ibunya.  Walaupun  kurang  senang,  ada  juga sekelumit  rasa sebak di dada Zaleha.

“Mak  sayang  Izzah.  Sebab itu  mak  tunaikan permintaan Izzah walaupun berat  hati  mak  nak  lepaskan  Izzah pada Asrun. Sekarang  tiba  giliran Izzah pulak  tunaikan janji  Izzah  pada mak.”

      Tubuh langsing  anak perempuan  tunggalnya  dipeluk  erat. Zaleha  cuba memujuk  hatinya  untuk  merestui  perkahwinan yang  diwalikan  oleh  Rahimi  itu.  Sebagai  abang  sulung, dia  juga  kurang  yakin  Izzah  akan dapat  memikul  tugas-tigas  isteri  dalam  usia semuda itu.  Namun  dia cuba berfikiran  positif. Melihat  kesungguhan  Asrun untuk  mengotakan janji-janji yang dimeterai bersama  ibunya  membuatkan Rahimi lembut  hati.

“Asrun,  along  serahkan  adik  along  pada kau. Along  yakin kau  boleh  membentuk  dia  menjadi  wanita  yang  sempurna. Kau  pula Izzah. Dah  sampai  masanya  kau  bersikap  matang. Along nak  tengok,  setakat  mana  kesungguhan  kau  untuk  sambung  belajar lepas  kau  jadi  bini  orang  nanti.”

      Bahu  Asrun  ditepuk-tepuk  perlahan. Kemudian  hidung  mancung  Izzah  pula menjadi  mangsa cubitan Rahimi. Mereka  berdua  hanya  tersenyum sambil mengangguk-angguk  kepala. Dalam  debar  untuk  melayari  bahtera  rumahtangga  di usia muda,  perjanjian  dengan  ibunya  untuk  sambung  belajar  juga harus  dipenuhi. Selepas ini  tiada lagi  yang  akan  menyiapkan  sarapan  pagi untuknya.  Kain  baju  perlu  dicuci  sendiri. Memasak, memasak? Mengenangkan hal  yang  satu  itu  buat  Izzah menelan liur  berkali-kali.

“Sikitnya  Izzah makan? Tak  sedap ke?” tanya  Asrun  ketika  mereka berada  di meja  santapan  raja  sehari.
“Abang, Izzah tak pandai  nak masak  lauk  yang  sedap  macam ni...” bisik  Izzah  perlahan  di  telinga Asrun. Laju  Asrun menoleh  dan merenung  ke dalam mata Izzah. Ada sinar berkaca-kaca  di dalam  anak  mata  isterinya itu.

“Takkanlah  Izzah  tak  pandai  masak  langsung. Goreng  telur, masak  nasi, bancuh  kopi.  Takkan  itu pun tak tahu?”

      Laju  Izzah  menggeleng. Merah  padam wajahnya menahan  malu.  Belum pun  dua puluh  empat  jam  bergelar  isteri,  kekurangan dirinya  terbongkar  sudah. Senyum sinis  Asrun  buat  Izzah  semakin  serba-salah. Dicapainya  gelas minuman. Namun  sirap  selasih  yang  cuba  ditelan  terasa berpasir di  kerongkong.

“Patutlah mak Izzah cakap  jangan menyesal. Banyak  benda rupanya  yang  Izzah tak tahu,” ujar Asrun perlahan.

      Hampir  menitis  airmata Izzahmendengar kata-kata  Asrun. Adakah  ungkapan  cinta dan sayang  yang  sering  diungkapkan  oleh  Asrun  selama  setahun yang  lalu  hanya  barisan tebu di pinggir  bibir? Adakah Asrun akan  berubah  hati  setelah  mengetahui  dirinya  tidak seperti yang  diharapkan? Dalam diam  Izzah mengutuk  diri  sendiri. Kalaulah  dari  dulu  dia  belajar selok-belok  menguruskan diri sendiri dan rumahtangga,  tidaklah  dia  terpaksa  berhadapan dengan  situasi  begini.

“Izzah...”

     Berat  kepala  Izzah untuk  menoleh. Ingin saja dia  berlari  meninggalkan majlis  dan menyorokkan  wajah. Malunya  pada  Asrun tidak  dapat  digambarkan dengan kata-kata. Baru  kini  dia faham,  bukan mudah  untuk  menyandang  gelaran seorang  isteri  yang  sempurna.

“Izzah... pandang  abang  sayang,” pinta  Asrun lembut.  Dagu  runcing  Izzah  ditarik  perlahan dengan hujung  jemari  kasarnya.

“La.. kenapa  menangis  pulak ni?”
“Izzah  takut...”
“Takut  kenapa? Abang  belum  buat  apa-apa pun lagi..”
“Izzah  takut  abang  tinggalkan  Izzah  sebab  Izzah  tak pandai  buat  kerja  rumah. Izzah tak pandai masak. Kemas tempat  tidur pun main cincai aje..”
“Hmm, kalau macam tu Izzah  kena  benarkan abang  nikah  sorang lagi.”
“Ha?”

    Hampir meledak  tawa Asrun melihat  Izzah membuntang  mata. Beberapa orang tetamu  yang  m  endengar jeritan  kecil  Izzah  tertoleh  ke arah mereka  berdua. Haji  Lajis  yang  sedang  melayan  tetamu juga menjongket  kening.

“Sampai hati  abang buat  Izzah  macam ni. Abang  tahu tak  yang  Izzah  betul-betul sayangkan abang?” 
     Tertahan-tahan  suara Izzah. Jemarinya meramas kasar sapu tangan yang mengalas peha. Permintaan  Asrun yang  di luar jangkaan itu benar-benar  merobek  tangkai  hatinya.  Makin luluh bila melihat  Asrun  ketawa kecil sambil  mengesat  pipinya  yang  sudah  lencun dengan  airmata.

“Sebab  sayang  Izzah lah  abang  buat  macam ni. Yang  sorang  lagi  kerjanya kemas rumah, memasak, basuh  baju...”
“Ambil pembantu rumah ajelah! Yang  gatal  sangat  nak kahwin  lagi  sorang  tu  kenapa?”
“Eh! Siapa nak  temankan  abang  kalau  Izzah pergi  kelas nanti. Sunyilah  abang  sorang-sorang  kat  rumah...”

    Asrun  sudah  tidak mampu  membendung  tawa apabila  Izzah  tanpa  segan  sudah  memukul-mukul  dadanya.  Hadirin yang  sedang  menjamu  selera cuma menjadi  penonton. Ada yang  senyum tersipu  melihat keletah  keanak-anakan Izzah.

“Oi,  kut  iya  pun  nak  bercengkerama selesaikan majlis  dulu.  Tak  malu  orang tengok ke?”

    Terhenti  tangan  Izzah  mendengar teguran  Rahimi.  Asrun menarik bahu  Izzah  rapat  ke bahunya. Satu  ciuman ikhlas  singgah  di dahi  Izzah.

“Along,  belum apa-apa lagi  adik along ni  dah gabra. Saya  rasa banyak  kerja yang  perlu saya  buat  dengan dia  lepas ni. Maklumlah,  saya  dah  pilih nak kahwin dengan  budak kecik, jadi kenalah  training dia  jadi  budak  besar cepat-cepat.”

     Seloroh Asrun  disambut  dengan gelak  tawa Rahimi  dan  Haji  Lajis. Di  sudut  dewan, Zaleha hanya melihat  kemesraan  yang  sedang berlaku  di  meja santapan  raja  sehari.  Dalam  diam  dia menghela nafas  lega. Buat  permulaan dia  dapat  melihat  kesungguhan  Asrun untuk memenangi hati  tuanya.  Besar harapannya  agar  Asrun mampu  merealisasikan  harapannya  untuk melihat  Izzah memegang  segulung  ijazah  satu hari  nanti.

Post a Comment

.

.
.

.

.

.

.

.

.
.