Jumlah pengunjung setakat ini .

Google+ Followers

Sokongan korang amat , amat , amatttttt dihargai .... ummmmuuuah!

December 06, 2010

Makan.. Makan...Makan...dan Makan...



Banyak orang mengaitkan orang yang dalam kategori " comel" ni kuat makan...betul x?Ermmmm...aku x menafikan..TAPI..aku nak tukar sikit ayat kat atas nih..bukan KUAT makan tapi SUKA makan .Banyak faktor yang mempengaruhi tabiat pemakanan orng yg sama saiz mcm aku nih...( ni ikut pengalaman sendirilah..orang lain aku x tau...)aku akan kerap makan kalau SEDANG...
  • susah hati
  • marah
  • sedih
  • bengang
  • tunjuk tanda protes
  • dah x tau nak buat apa lagi..( dalam erti kata lain ...BORING )
Cerita bab makan ni..ada satu cerita yg aku nak share ngan korang...cerita ni masa aku umur brape tahun ...aku pun dah lupa..tapi yg aku ingat ayah aku selalu cerita kat aku pasal cerita ni...

Oleh kerana badan aku dah hampir mengalahkan tong drum...maka ayah ngan mak cuba mengawal cara pemakanan aku...diorng akan memantau segala apa yang aku makan pada waktu pagi , t/hari  , petang dan malam..pendek kata ..mereka mula menyukat semua benda yg aku makan...kalau sebelum tu aku blh  makan nasi lemak masa breakfast...dah kena makan roti..itu pun dua keping je...kalau masa mkn t/hari blh tmbh nasi..dh x blh...nasi pun ambik satu senduk je..makan malam pun camtu gak..semua nya bersukat...kena 3 hari "Program Sukat - Menyukat "..aku still bertahan...masuk seminggu...jeng jeng jeng....

Satu Malam..
Mak masak lauk fevret aku..asam pedas ikan pari!!!!..peh..siap ada tomato ngan bendi...dalam kepala dah terbayang ..betapa sedapnya aku menghirup kuah asam pedas tu nanti...

Di meja makan....
Ayah mula menyendukkan nasi untuk aku...satu senduk je...aku telan air liur...x pelah..janji dapat makan...tapi...perut aku cakap.."Nak lagi...nak lagi..nak lagi...!!!!" maka dengan selamba aku pun mencapai senduk nasi...

Ayah : Hah!Cukup tu...
Aku  : Ala....boleh la ayah....sikit je...mak masak sedap  hari ni..( sambil buat muka kesian...)
Ayah : Tak boleh...g angkat pinggan tu ..bawak g dapur...
          ( ayah dah mula membuntangkan matanya..hiiiii...takut....)
Aku : Bolehla ayah..malam ni je...(mata aku dah mula berair....)
Ayah : Kau nak ni...( Ayah menayangkan tali pinggang yg terlilit kat perut ...)

aku surrender...aku angkat pinggan menuju je dapur sambil menghentak2 kaki..(tanda protes la tu...) pastu terus masuk dalam bilik..NANGIS.....itulah modal aku....sampai la aku tertidur...

Tengah - tengah malam...
Aku terjaga...rupa-rupanya aku nangis sampai tertidur...mamai aku kejap...cuba recall balik apa yg berlaku...ASAM PEDAS!!!!...."hu.....hu.... hu....hu....lapar..."aku sambung nangis...aku tengok kiri kanan semua org tgh sedap membuta..nak kuar takut....sambung nangis lagi.."hu .... hu....hu...nak makan..."
Tiba -tiba...

Ayah : Apa kena kau ni Shima ? 
           (suara ayah dari bilik sebelah...terdiam aku kejap....pastu sambung nangis balik...)
Ayah : Kau nak apa ?
          ( Volume ayah dah lebih kuat dari tadi....)
Mak : Apsal ? Kau kencing ke ? ( Aku dengar suara mak...aku nangis makin kuat...siap teresak -esak lagi...)
Aku :  Tak...
Mak : Habis tu
Aku : Lapar...
Ayah ngan Mak : ASTAGHFIRULLAHAL'AZIMMMMMMMM....

Penyudahnya malam tu , mak terpaksa temankan aku makan...he he he ....

Post a Comment

.

.
.

.

.

.

.

.

.
.