Sokongan korang amat , amat , amatttttt dihargai .... ummmmuuuah!

Jumlah pengunjung setakat ini .

December 05, 2010

Alahai Si Tembam...1001 Cerita

Baju Oh Baju...
Part yang paling aku x berapa nak suka....nak cari baju kat kedai...( masa zaman aku kecik2 dulu x banyak lagi kedai yang jual baju American Size )...sebab tu aku lebih suka pakai baju kurung...( baju yang paling selamat..longgar dan selesa..banyak angin boleh masuk...) tapi kengkadang aku teringin gak nak pakai baju fesyen2 ni...

Suatu hari....

Kitorang satu family g kedai baju....mcm biasa mak dan anak2 dara ( along dan aku ) menuju ke Lady's department..ayah dan adik lelaki aku...Man's department....cari punya cari...semua dah dpt baju masing2...aku?...sehelai pun belum ada..sebabnya...setiap kali masuk fitting room...lengan kecik lah ... x leh butang lah , x blh zip lah...lama2 aku fed -up...muncung aku jgn ckp...dah boleh gantung hanger...Finally..ayah tarik tangan aku...kemana?..."mana ader size kau kat area sana ...kat sini melambak...kau pilih jelah..." kata ayah...Hari yang mendung kembali cerah...x kisah lah x dapat pakai skirt pun janji aku pun ader baju baru mcm yg lain...Nak tau kat mana ayah hala kan aku?....he he ...ke MAN'S DEPARTMENT...maka sejak dari hari itu aku tau dah mana nak cari baju...kengkadang kalau aku terasa nak melaram sikit...aku rembat je baju ayah...he he he ...sori ye atuk din...

Se Fei Poh...( Si gemuk )
Masa aku darjah 1 , mak hantar aku ke Sekolah Jenis Kebangsaan Cina...tapi sekejap sangat..x sampai sebulan pun..aku ditukarkan ke Sekolah Kebangsaan..kenapa? Semuanya ada kena - mengena dengan tabiat makan aku...Mak takut aku termakan makanan yang ada !@#$ tu ...( lembu kaki pendek !...)Tapi kerana minat dengan bahasa yang satu ni..aku ambil inisiatif sendiri belajar bahasa cina ngan kengkawan yg berbangsa Cina masa aku tingkatan satu....setakat perkataan dan ayat yang simple2 tu blh la aku cakap...

Nak dijadikan cerita..
Satu hari masa kat dalam bas...ader la sekumpulan budak2 cina .Dalam terik matahari ( baru habis waktu sekolah )...aku pun naik bas yg dah mcm tin sardin tu...tiba2  telinga aku menangkap bait2 ayat yang  menyebabkan telinga aku berdesing dan muka aku jadi merah padam..."Fei Poh"....sebenarnya banyak lagi yang diorng cakap..tapi aku x berapa faham...aku cuma faham perkataan yang satu ni je..maksudnya " Si gemuk "...Mata aku terus menjeling ke arah " mangkuk ayun " yang sangat celupar tu..." Hmmmm..nanti kau..." kepala otak aku ligat memikirkan cara nak revenge ....grrrrrrrrrrrr......tengah kepala duk ligat pikir..tetiba loceng bas berbunyi...Yes!!!!..salah sorang budak Cina tu nak turun...aku dah standby..tunggu dia lalu kat sebelah aku...sebaik saja dia lalu belakang aku...aku angkat kaki..."GEDEBABBBBB" dia jatuh..."badan kurus pun x guna jugak...angin tolak je dah je melayang "Hen Sou"!...selamba je aku balas balik...kengkawan dia ketawa terkekek - kekek..tapi pastu terdiam...baru diorng perasan aku faham apa yang diorng cakap..."Hen Sou" tu maksud nya si Kurus.

Aku bukannya nak jadi samseng..tapi aku juga ada perasaan...tapi sejak dari hari tu budak2 Cina tu dah jadi besfren aku...

Demam La Pulak...
Aku pun macam org lain gak..kekadang sihat ..kekadang demam...bila tiba part demam ni....orang yang paling x kesian kan aku....AYAH...
Bila dia tau je aku demam...antara dialog WAJIB yang dia akan cakap ngan aku (dari aku kecik sampai la sekarang...) mcam kat bawah ni...


Ayah : Cimbam ayah demam ke ? ( sambil sengih....)

Aku  : Demam lah..badan ni panas tau...hingus pun dah meleleh je ni ha...( tone suara pun dah sengau )

Ayah : Ala....ciannye...cuba buat cam ni...
         ( ayah angkat tangan kanan sambil dia suakan ke mulut...mcm org tgh menyuap )..
          aku yang lurus bendul ni pun ikut je lah...Tiba - tiba...

Ayah : Heh....x la teruk sangat demamnya pun...blh menyuap lagi....
           (pastu dia buat aksi berjoget2 depan aku )

Mak : Jomlah bawak dia g kinik....
          (mak cuba menyelamatkan keadaan coz dia tgk aku mcm nak nangis dah...)

Ayah : Ala....dia demam pun bukannya boleh kurus....kalau kuruskan pun tang hidung je...he he he ...
          ( Pastu dia pun mula menyakat aku...adik - beradik yang lain pun join jugak...)

Ayah: Kita nak kuar makan kat kedai ni...orang demam takleh ikutkannnnnnnnn?
         ( along  ngan adik2 melompat2 sambil menjerit2.."nak ikut..nak ikut..")

Tapi akhirnya dia bawa juga aku g kinik...itupun lepas hampir kena piuh kat mak....he he he ..thanx mom..You are the best.

2 comments :

Baharuddin bin Sudin said...

You really made me laughed....sampai keluar air mater.....bacakan kat ayah
tau aper dier buat......HUH!.....mak ketawakan ayah.....padan muka dier

qahiera said...

hmmmm...dulu menyakat anak..sekarang menyakat cucu pulak..

.

.
.

.

.

.

.

.

.
.